آموزش سیستم عامل ویندوز 98 (درس اول)

سیستم عاملها بطور کلی، وظیفه مدیریت و سازماندهی کامپیوتر را بعهده دارند. بعبارتی دیگر، سیستم عامل، واسطه ای بین کاربر و سخت افزار کامپیوتر می باشد تا کاربر بتواند براحتی از سخت افزار و نرم افزارهای کامپیوتر خود استفاده کند.سیستم عاملهای مختلفی وجود دارند، چه آنها که درحال منسوخ شدن هستند و چه آنهایی که دارند در بین کاربران کامپیوتر برای خود جایی باز می کنند. سیستم عامل ms-dos که کم کم دارد از دور خارج می شود یکی از معروفترین سیستم عاملهایی بود که در ایران استفاده می شد. سیستم عاملهای دیگری هم بودند و هستند که چون در ایران استفاده زیادی از آنها نمی شود برای اکثر کاربران ناآشنا هستند، مثل pc-dos، unix، linux و.. . سیستم عامل windows که تولید شرکت بزرگ نرم افزاری microsoft است مثل پدربزرگ خودش یعنی dos هم اکنون نیز در ایران مثل اکثر نقاط جهان بیشترین استفاده و مشتری را دارد.
ویندوز که ابتدا با نسخه 3.1 و سپس 95 به بازار عرضه شد، سیستم عاملی گرافیکی است، از نوع چند کاره (multitask) و چندکاربره یاmultiuser .ویژگی multitask این مفهوم را دارد که در یک لحظه، چند برنامه مختلف می توانند در حال اجرا باشند، کاریکه در سیستم عاملهای قدیمی مثل dos امکان نداشت. multiuser هم به این معناست که از یک کامپیوتر افراد مختلفی می تواند استفاده کنند.
پس از ویندوز 95 که تحول بزرگی در سیستم عاملها ایجاد کرد، مایکروسافت ویندوز نسخه 98 خود را عرضه کرد، سپس ویندوز me، ویندوز حرفه ای 2000 و جدیدا هم که ویندوزxp را به بازار داده است. در اینجا قصد داریم که مروری بر ویندوز 98 در سطح مقدماتی داشته باشیم. ادامه مطلب ...