دانشگاه مجازی

فهرست مطالب

عنوان                                                                           صفحه


پیشگفتار     …………………………………      1 

چکیده         …………………………………      2

مقدمه        …………………………………       4

فصل اول :

 مزایای تحصیل از راه دور   ………………………..       5

 معرفی چند مرکز دانشگاهی اینترنتی   …………………..       6  

 دانشگاه کالیفرنیا     ……………… ……………       8

 عملکرد ایران دراین زمینه   ……………………….       11           

فصل دوم :

 بررسی یک مرکز آموزشی اینترنتی VU  ………………          14   

نتیجه گیری و جمع بندی      . ……………………...           32   

پیشنهادات و نظرات .................................................................            33    

منابع و مآخذ    ……………………………...        

پیشگفتار :

آنچه در ادامه خواهید خواند:

دورنمایی است از تحصیل از طریق اینترنت و آنچه که بدان مربوط می باشد.که سعی شده است در ساختاری مناسب به ارائه آن پرداخته شود.ابتدا با تاریخچه و نیازهایی که تحصیل از راه دور را بوجود آورد آشنا خواهید شد.سپس نگاهی به روشهای متداول آن خواهیم داشت.بعد از آن با اینترنت به عنوان یک بزرگراه اطلاع رسانی آشنا می شوید. سپس به گوشه ای از مزایای این روش تحصیل (از طریق اینترنت و دانشگاههای مجازی ) واقف می شوید ودر پی آن علل تشکیل مراکز آموزش در اینترنت را خواهید دانست . در ادامه چند مرکز آموزشی اینترنتی را به صورت اجمالی بررسی می کنیم . بعد از آن به بررسی موردی و دقیق مراحل ثبت نام و تحصیل در یکی از سایتهای آموزشی می پردازیم

و در آخربه معرفی نمایی کلی ازیکی از سایتهای کشورمان به نظاره می نشینیم. با این هدف که خواننده پس از مطالعه اجمالی آگاهی های لازم را از تمامی قضایای جاری و مهم در زمینه تحصیل از راه اینترنت کسب کند.

چکیده :

دانشگاه مجازی یک شبیه سازی از یک دانشگاه واقعی است.البته در این شبیه سازی بسیاری از متد ها و روش ها تغییر کرده و اصولا همه چیز بر اساس آخرین تکنولوژی های آموزشی می چرخد.

شما می توانید به راحتی در یک دانشگاه مجازی ثبت نام کنید و به تحصیل مشغول شوید.

یک دانشگاه مجازی مجموعه ای از اساتید برجسته و دانشجویان متعدد از سراسر جهان است,که با شعار علم و فرهنگ,به این جامعه پیوسته اند.

این جامعه مجازی قوانین مخصوص به خود را دارد و دارای یک سری ضوابطی است که همه ملزم به رعایت آن می باشند.

در کنار همه اینها,یک دانشگاه مجازی شما را قادر می سازد بدون صرف وقت و هزینه بالا در کلاس ها شرکت کنید و تکالیف خود را در وقت های آزاد انجام دهید و آن را به استاد مربوطه تحویل دهید.

تنها چیزی که برای تحصیل در یک دانشگاه مجازی احتیاج دارید یک کامپیوتر و یک خط اتصال به اینترنت است.

دانشگاه مجازی دارای سابقه طولانی نبوده و در اصل زاییده تکنولوژی شبکه های اطلاع رسانی و به خصوص اینترنت است.

البته نباید فراموش کرد که ایده دانشگاه مجازی از همان بسط و توسعه ایده آموزش از راه دور بدست آمده اما با این تفاوت که تنها آموزش از راه دور نیست،بلکه شامل تمامی جزییات یک دانشگاه واقعی است به همراه بسیاری مزایای دیگر.

از ابتدای تولد این دانشگاه ها تا به امروز پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته اند و هم اکنون مطابق آمار،جمعیت زیادی در این دانشگاه ها مشغول به تحصیل هستند.

این دانشگاه ها هیچ شرایط فیزیکی و سنی و عقلانی خاصی برای داوطلبان قایل نیستند،چون اصولا مشکل ظرفیت برای آنها مطرح نیست.

آموزش در این دانشگاه ها همگانی است و حتی به قدری جذاب است که خود دانشجویان نیز در پیشبرد این دانشگاه ها سهم شایانی دارند.

به عنوان نمونه بعضی از این دانشگاه ها دارای اساتید برجسته ای هستند که هیچکدام نیاز به حضور در محل خاصی برای آموزش دادن به دانشجویان ندارند.

بعضی از این دانشگاهها دارای هزاران استاد از سرتاسر دنیا هستند که شاید تاکنون هیچ دانشجویی چهره آنها را ندیده است،حتی ممکن است اشخاص با سنین پایین در این دانشگاهها تدریس کنند.اینجا ملاک سن و مدرک بالا نیست،بلکه ملاک علم و لیاقت استاد است.

جالب است بدانید که بعد از هر ترم،بسیاری از دانشجویان ممتاز همان ترم به جمع اساتید همان کلاس ها می پیوندند.با این روش هیچگاه چنین دانشگاههایی مشکل نیروی انسانی نخواهد داشت.

دانشگاه مجازی ساعات تعطیلی ندارد و هیچگاه مشکلات اداری در آن  دیده نمی شود.

در حقیقت دانشگاه مجازی مجموعه کامل آموزشی با امکانات پیشرفته است،که مسئولیت بزرگ آموزش نسل آینده را بر عهده دارد.همان آموزش عادلانه و همگانی که مطلوب همه انسانها است.

  مقدمه:

تحصیل علم از دیر باز امری مهم و مورد توجه بشر بوده است و در همه اعصار و قرون ، آموزش و تحصیل یکی از جوانب زندگی بشری به شمار رفته است.

این امر در تاریخ خود ، دوره های مختلفی را  طی کرده است و همیشه با یک مشکل مهم درگیر بوده است ؛ آن مشکل عبارت است از؛ بعد مسافت مکانی ، که بشر دوستار علم همیشه در پی یافتن راه حلی برای مبارزه و از میان برداشتن این معضل بوده است و در تقابل با این مشکل انسان به تحصیل مکاتبه ای و از راه دور روی آورد. که اکنون به گوشه ای از تاریخچه آن خواهیم پرداخت.

 آغاز تحصیل از راه دور بر می گردد به حدود 60 سال قبل زمانی که یک مؤسسه خیریه و عملی برای دانش آموزانی که در نقاط  کور کشورشان قرار داشتند و امکانات آموزشی نیز در آن نواحی وجود نداشت ، به فکر افتاد تا از راه مکاتبه ای به آن دانش آموزان طالب علم خدمات آموزشی ارائه دهد. پس از آن یک شبکه رادیویی مخصوص افرادی که نمی توانستند در مدارس درس بخوانند راه اندازی گردید و  در ساعتهای مختلف درسهای مربوط به کلاس خاصی ارائه می شد و در پایان دروس امتحانی نیز گرفته می شد و نتایج آن به آدرس محل سکونت شخص فرستاده می شد . بعداً از طریق تلویزیون نیز این امکانات ارائه  شد اما با کیفییت بالاتر ، ولی با ظهور اینترنت و امکانات  سریع و آسان آن در سال 1989 اینترنت نیز به جمع  ارائه کنندگان تحصیل از راه دور پیوست که در سالهای اخیر با پیشرفت اینترنت  دانشگاههای مختلف که خدمات آموزشی خود را از طریق اینترنت ارائه داده اند روز به روز بیشتر می شود . کارشناسان معتقدند که در قرن 21 تعداد بسیاری از دانشجویان از طریق اینترنت به کسب علم و دانش خواهند پرداخت.

انگیزه ای که ما را بر آن داشت تا به تحقیق در مورد دانشگاههای مجازی بپردازیم شنیده های ما از اخبار و افراد به صورت مبهم بود ، پس خود تصمیم گرفتیم به طور کامل در این زمینه تحقیق کنیم.

فصل اول

1-1) مزایای تحصیل از راه دور :

   حال که با گوشه هایی از روشهای تحصیل از راه دور و همچنین کاربردهای ویژهُ اینترنت در زمینهُ اطلاع رسانی آشنا شدیم خوب است که مروری کوتاه داشته باشیم بر مزایای تحصیل از راه دور.

1-1-1)  حذف رفت و آمدهای طولانی :

  در روشهای تحصیل ا ز راه دور و بویژه تحصیل از طریق اینترنت رفت و آمد و پیمایش مسیرها حذف شده و امکان تحصیل از طریق اینترنت برای هر کار در هر گوشه جهان در هر سایت که به ارائه خدمات آموزشی پرداخته باشد فراهم می آید و بجای پیمودن راههای دراز ، می توان از طریق گذر کردن از مسیرهای منطقی با سرعتی بسیار بالا به مقصد رسید.

 2-1-1) عدم درگیری با وقت محدود :

  خدمات شبانه روزی اینترنت این امکان را فراهم آورده  که کاربر در هر ساعت شبانه روز بتواند به راحتی به هر نقطه از جهان متصل شده و از سرویس های مختلف بهره مند گردد. این موضوع مسأله دیر رسیدن به کلاس و دیگر مسائل زمان تحصیل را از میان برداشته است و فرد محصل در هر سمت و شغل ( از جمله کارمند، دانشجو ، پیشه ور و) باشد می تواند در ساعاتی از ساعات فراغت خود به تحصیل بپردازد. و در هر زمان که احساس تمایل کرد به مسائل و کارهای آموزشی خود سامان دهد.

3-1-1 ) رفع مشکلات امتحانی :

  در این شیوه تحصیل (تحصیل از طریق اینترنت ) شما دیگر با استرسها و   اضطرابات زمان امتحانات سروکار ندارید . زیرا اکثر امتحانات در این روش بازه ای وسیع از زمان و به صورتی برگزار خواهد شد که شما هم به وقت و هم به جزوه و مراجع خود دسترسی داشته باشید.

4-1-1) امکان تحصیل در مراکز مختلف :

  تحصیل از طریق اینترنت این امکان را برای کاربران فراهم کرده است که در یک بازه زمانی خاص در چند مرکز مختلف ثبت نام نموده و از طریق آن تحصیل کنند. این امکان یکی از امکانات مختص تحصیل از طریق اینترنت است و در روشهای رسمی تحصیل (‌ تحصیل در دانشگاهها به صورت عادی ) شما فقط امکان تحصیل در یک مرکز آموزش را خواهید داشت .

آنچه که بیان شد تنها گوشه ای از تسهیلات و امتیازات تحصیل از طریق اینترنت است و شما با قدم گزاردن به این وادی با امکانات ویژه دیگری نیز آشنا خواهید شد.     

  2-1) معرفی چند مرکز اینترنتی:

1-2-1) سایت دانشگاه کلایتون (هنگ کنگ )                 http://www.culhk.com           

 این دانشگاه امکانات کامل آموزشی خود را از طریق اینترنت ارائه می دهد . از طریق این دانشگاه ما می توانتم مدرک فوق دیپلم ، لیسانس و یا دکترا را کسب کنیم . این دانشگاه از طریق سازمان جهانی unesco  حمایت می شود .

2-2-1) سایت دانشگاه آکسفورد ( انگلستان )                  http://www.ox.ac.uk                         

این دانشگاه بزرگ و معروف یکسری امکانات آموزشی خود را از طریق اینترنت  ارائه می دهد. سایت این دانشگاه تشکیل شده از چندین لینک که به معرفی بعضی از این لینکها می پردازیم .

       colege : که شامل 46 دانشکده در زمینه های مختلف می باشد مانند دانشکده شیمی  و یا مهندسی که می توانیم در مورد هر یک از آنها اطلاعاتی کسب کنیم.

       2 ـ Library : که 9 کتابخانه بزرگ انگلیس را به صورت صفحات اینترنتی در اختیار ما  قرار می دهد با  ارائه میلیونها عنوان کتاب .

       3 ـ Museims : که درباره موزه های موجود در دانشگاههای Oxford توضیح می دهد.

        student : در مورد دانش آموزان و دانشجویانی که در این دانشگاه و دانشکده های مربوط به آن تحصیل  می کنند .

  و سایر لینکهای دیگر ، که ما پیشنهاد می کنیم به این سایت سری بزنید و از امکانات این دانشگاه دیدن فرمایید.

3-2-1) دانشگاه تکنیک (آفریقای جنوبی)                            http://www.tsa.ac.za       

جزء بزرگترین دانشگاههای آفریقاست که از طریق اینترنت نیز امکانات خود را ارائه می دهد . این دانشگاه نیز شامل کتابخانه ای بر روی اینترننت می باشد و در یکی از لینکهای  این سایت به معرفی محیط دانشگاه پرداخته است . جالب است بدانید که این دانشگاه   E_mail    رایگان نیز در اختیار عموم قرار می دهد .

4-2-1) دانشگاه آدلاید (استرالیا)                     http://www.adelaide.edu.au

 دانشگاهی است مجلل که در استرالیای جنوبی واقع است که رشته های مختلفی از قبیل کامپیوتر و مکانیک  را ارائه می دهد ، این دانشگاه جدیداً  یک  کتابخانهُ اینترنتی  راه اندازی کرده که می توان از آن استفاده کرد .   

5-2-1) دانشگاه آکادیکا (کانادا)                                 http://www.acadica.ac     

  سایت این دانشگاه امکاناتی از قبیل کتابخانه ؤ زندگی دانشجویان و ارتباط مستقیم با مدیر و از قبیل خدمات را در اختیار عموم قرار می دهد .

6-2-1) دانشگاه بوستون ( امریکا )                                http://www.bu.edu    

دانشگاه معروف و بزرگ بوستون که علاوه بر دانشگاه ، مدارس ابتدایی و متوسطه را نیز پوشش می دهد . این دانشگاه که جزء معتبرترین دانشگاههای آمریکا و جهان است امکانات  جالبی را از طریق اینترنت ارائه  می دهد .

این دانشگاه که  دهها  دانشکده را مورد حمایت خود دارد بسیاری از رشته ها ، از  رشته مهندسی گرفته  تا بیولوژی و پزشکی را ارائه می دهد . جالب است بدانید که کلیه تحقیقاتی که دانشجویان در زمینه های مختلف در این دانشگاه انجام داده اند بر روی سایت موجود است که می توانیم به آن دسترسی داشته باشیم .

این دانشگاه امکانات تحصیلی خود را به صورت جدی از سال 98 شروع کرده و تعداد زیادی دانشجو را مورد حمایت خود قرار داده است .

 این سایت اطلاعات جالبی در مورد دانشجویانی که در خوابگاه سکونت دارند به ما می دهد . حتی ما می توانیم  بدانیم که در چه تاریخی دانشجویان واقع در خوابگاه بوستون چه غذایی می خورند و با دانشجویان آشنا شویم و یا حتی مکاتبه داشته باشیم .

به شما پیشنهاد می شود که سری به این  دانشگاه  بزنید و از امکانات  جالب و انبوه اطلاعات که در زمینه های مختلف به شما ارائه می شود استفاده  کنید .

3-1) دانشگاه کالیفرنیا : 

    یکی  از سایتهای بزرگ دانشگاهی که از طریق اینترنت به معرفی دانشگاه خود و ارائه آموزش  پرداخته است ، سایت دانشگاهی کالیفرنیا می باشد که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت .

سایت  مجازی  کالیفرنیا  که  با عنوان Virtual  University  of  Caliornia     فعالیت می کند در آدرس اینترنت  WWW.california.edu   قرار داد . این سایت مجهز بزرگ و گسترده است  که  دارای امکاناتی  فراوان  و کارآمد در زمینه های آموزشی می باشد .

از نکات جالب که در این سایت به چشم می خورد گستردگی وپراکندگی  این سایت است که دارای 23 مرکز خدمات اینترنتی در سراسر ایالت  کالیفرنیا است و همه این مراکز برای ارائه خدمات بهتر به بازدید کنند گان  سایت کالیفرنیا  فعالیت می کنند . و مجموع  فعالیتها در قالبی واحد به کاربر ارائه می گردد.

از دیگر نکات قابل توجه در سایت کالیفرنیا تعداد کارمندان و مشترکین این سایت است . که طبق آمار منتشر توسط خود سایت ، این مرکز دارای 400000  کارمند می باشد که از رده های کارمندان عادی و کارشناسان تا مسئولین نهاد سیاست گذاری سایت و اعضاء دفتر مدیریت و مدیریت مراکز مختلف ایالت پراکنده   شده اند و همچنین این سایت دارای تعدادی بالغ بر 360000  نفر مشترک می باشد که به صورت مداوم از این مرکز سرویس می گیرند . این ارقام تا حدود بیشتری مبین گستردگی این مرکز خواهد بود .

پس از این مقدمه می توان به نکاتی در مورد ساختار وب این سایت پرداخت . در صفحه اصلی سایت  که اتصالات ( لینکهای ) اصلی در آن قرار دارند ، چندین اتصال  مهم قرار دارد  که  در ادامه به  معرفی اهم  این اتصالات خواهیم پرداخت.

President  ( ریاست ) : این لینک شامل اطلاعاتی در مورد ریاست دانشگاه کالیفرنیا و همچنین ریاست دانشکده می باشد و اطلاعاتی  از قبیل نام اطلاعات شخصی ریاست را می توان در این قسمت یافت . با ورود به این قسمت می توان نامه خصوصی و مستقیم به ریئس دانشگاه نوشت . و دیگر ارتباطات دو طرفه با ریاست از این بخش امکانپذیر است .

Services ( خدمات ) : این  قسمت شامل خدمات ارائه  شده  توسط این سایت می باشد  که این خدمات شاملSearch Service  ( سرویس جستجو ) ، News ( اخبار) و دیگر خدمات کاربردی در این سایت می باشد .

Librarey  ( کتابخانه ) : از مهمترین لینک های موجود در سایت کالیفرنیا لینک کتابخانه است این بخش شامل یک کتابخانه عظیم و عجیب الکترونیکی است که متشکل از بیش از 100 کتابخانه در سراسر ایالات متحده می باشد . این کتابخانه بزرگ دارای ( 2/29 ) میلیون 29200000 عنوان کتاب می باشد .   که این حجم در نوع  خود بی نظیر و در سطح جهان کم نظیر است . این کتابخانه شامل بر کتابخانه هایی از قبیل :

  • کتابخانه دانشگاه برکلی ( Berekly uni )
  • کتابخانه دانشگاه دیویس ( Davis uni )
  • کتابخانه دانشگاه سن دیگو ( San Diego  )
  • کتابخانه دانشگاه سانتاباربارا ( Senta  Barbara uni  )

  و

می باشد .

 دانشگاه کالیفرنیا  در تلاش برای گسترش سایت خود به اقدامی دست زده که در طی  دو سال تکمیل خواهد شد . این دانشگاه قصد دارد مراکز خود را در سطح ایالت از 23 مرکز به 107 مرکز گسترش دهد که در 72 منطقه از ایات   پراکنده اند این اقدام در صورت موفقیت توانایی سرویس دهی به  1500000   (یک  و نیم میلیون ) نفر را به سایت کالیفرنیا خواهد بخشید . و این سایت را به بزرگترین سایت آموزشی در سطح جهان مبدل خواهد کرد .

در راستای اهداف بالا انجمنی با نام اختصاری AICCU

(the Association of Independent California Colleges & Universitys )

(انجمن دانشگاهها و دانشکده های مستقل کالیفرنیا )

تشکیل یافته است که مشتمل بر 71 دانشگاه و دانشکده در ایالت کالیفرنیا است . همه این مراکز با همکاری یکدیگر سعی می کنند تا به هدف اصلی انجمن نزدیکتر شوند و در عین حال سعی می کنند با رعایت اصل استقلال هر یک در ناحیه کاری خود با شرایط ویژگی های خاص خود به اهداف دانشکده ای نیز نزدیکتر شوند .

4- 1) عملکرد ایران در این زمینه :

مجوز اولین دانشگاه مجازی در رشته های مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد از وزارت علوم اخذ شد . جذب دانشجو در این دانشگاه از طریق کنکور سراسری است . سایت مجازی دانشگاه ایران در آدرس اینترنتی زیر قرار دارد:

                                                 http://www.net2university.com     

دانشگاه اینترنتى ایران اولین مؤسسه آموزش عالى است که براى اولین بار آموزش الکترونیکى را در قالب یک دانشگاه در کشور نهادینه نموده است. این دانشگاه مبتنى بر آموزش الکترونیکى است و قادر است به کمک دستاوردهاى  فن آورى اطلاعات به تدریج طیف وسیعى از رشته هاى تحصیلى را تحت پوشش     خود قرار دهد.

دانشجویان این دانشگاه همه ساله از طریق آزمون سراسرى در کشور، طبق ضوابط سازمان سنجش پذیرفته شده و به دانشگاه معرفى مىگردند. دانشجوى پذیرفته شده موظف است کلیه ضوابط و مقررات آموزشى وزارت علوم، تحقیقات و فنآورى را رعایت نماید و از این جهت همانند دانشجویان دانشگاههاى معمول کشور به تحصیل خود ادامه دهد.

بغیراز امتحانات پایان ترم در هر نیمسال تحصیلى، دانشجویان این دانشگاه به صورت غیرحضورى فعالیتهاى آموزشى خود را ادامه مى دهند بطور مثال ثبت نام، انتخاب واحد، آموزش و ... بصورت غیر حضورى و الکترونیکى خواهد بود.لازم به ذکر است نظر به اینکه دانشجویان این دانشگاه در بدو ورود ممکن است از مهارتهاى لازم براى بکارگیرى رایانه و یا شبکه اینترنت برخوردار نباشند، مقرر گردیده است در ترم اول این مهارتها بصورت حضورى آموزش داده شود.

این دانشگاه بصورت مؤسسه غیر انتفاعى نوع اول از وزارت علوم، تحقیقات و فنآورى مجوز فعالیت اخذ نموده است. لذا دانشجویان ملزم به پرداخت هزینه هاى آموزشى خود به دانشگاه مىباشند. این هزینه ها شامل هزینه هاى مربوط به خرید یک رایانه شخصى و اشتراک اینترنت نمىباشند. بدیهى است شهریه این دانشگاه با افزایش تعداد دانشجو در سالهاى آینده کاهش خواهد یافت. هزینه آموزشى براى یک ترم پانزده واحدى حدود یکصد و پنجاه هزار تومان برآورد گردیده است. لازم به ذکر است سالانه هزینه هاى آموزشى توسط دانشگاه تعیین و به اطلاع دانشجویان رسانده خواهد شد. رشته هاى تحصیلى این دانشگاه على الاصول داراى محدودیت ظرفیت نمىباشند ولى با توجه به نو پا بودن این دانشگاه و محدودیت سخت افزارى احتمالاً در دوره اول محدودیتهایى براى ظرفیت رشته ها در نظرگرفته خواهد شد.

1-4-1) رشته های پیشنهادی در این دانشگاه :

 گروه هاى آموزشى این دانشگاه و رشته هاى زیر مجموعه هر گروه که در آنها برای سال پایه، دانشجو پذیرفته خواهد شد به شرح زیر مى با شند :

 1-1-4-1) گروه الهیات و معارف اسلامی

     علوم قرآن و حدیث

     تاریخ و تمدن اسلامی

  2-1-4-1) زبان وگروه ادبیات

    زبان و گروه ادبیات

    زبان و ادبیات فارسی

   زبان و ادبیات انگلیسی

   مترجمی زبان انگلیسی

   زبان و ادبیات روسی

  3-1-4-1) گروه ریاضی و کامپیوتر

   نرم افزار

   ریاضی کاربردی                     

  آمار

4-1-4-1) گروه علوم اجتماعی

 علوم اجتماعی

 حقوق

 مردم شناسی

 برنامه ریزی  اجتماعی

5-1-4-1) گروه علوم تربیتی

 علوم تربیتی

 مدیریت آموزشی

6-1-4-1) گروه مدیریت

 حسابداری

 مدیریت بازرگانی

 مدیریت صنعتی

 مدیریتی دولتی

 مدیریت بیمه

 مدیریت امور گمرکی

2-4-1) دانشگاههای مجازی ایران :

کلاس مجازی دانشگاه شریف

http://sharifvu.org

کلاس مجازی دانشگاه اصفهان

http://vu.ui.ac.ir

دانشگاه مجازی دانشگاه تهران

http://cel.ut.ac.ir

1-2-4-1) دانشگاه مجازی صنعت نفت :

دانشگاه مجازی صنعت نفت  نیز در رشته حسابداری خبره تاسیس شده است.

فصل دوم

1-2) دانشگاه مجازی (Virtual University  ) :

اکنون پس از بررسی و آشنایی با ساختار و دورنمایی از چندین سایت آموزشی خوب است که به بررسی موردی و جزئی یکی از سایتهای آموزشی اینترنت بپردازیم . این سایت که در آدرس اینترنتی ( www.vu.org ) قرار دارد تحت عنوان Virtual University فعالیت می کند . از نکاتی که در نگرش به این سایت باید مورد توجه قرار بگیرد این است که ؛ سایتهای آموزشی در اینترنت از دیدگاه وابستگی به مراکز به دو دسته تقسیم می شوند : دسته اول گروهی از سایتها که وابسته به یک مرکز آموزشی رسمی هستند ( مثلا یک دانشگاه محلی ) . دسته دوم گروهی از سایتها هستند که به یک مرکز آموزشی و تحصیلی خاص وابسته نبوده و به صورت یک مرکز اینترنتی صرفا مجازی فعالیت می کنند که مرکز مورد بررسی ما از نوع دوم و به صورت کاملا اینترنتی است .

این دانشگاه مجازی که از این پس آن را با نام اختصاری ( vu ) یاد خواهیم کرد ، از سالهای نیمه دهه هشتاد میلادی شروع به کار نموده است . البته با نگاهی گذرا به تاریخچه این مرکز می توان پی برد که ؛ بنیان و اساس این مرکز ، سالها قبل از به ظهور رسیدن پدیده ای به نام اینترنت در ایالات متحده آمریکا گذارده شده بود.

مرکزی در سالهای دهه شصت (70-60 ) میلادی به صورت یک مرکز تحقیقاتی داروئی تحت حمایت یک کلینیک فعالیت خود را شروع کرد و در سالهای ابتدائی دهه هفتاد میلادی ( 80-70 م) به صورت یک مرکز رسمی در لس آنجلس شروع به کار کرد . مؤسسین این مرکز که اکنون به آموزشهای پزشکی ساده و کمکهای اولیه پرداخته بود بر این باور بوده و هستند که تحصیل و ترویج علم باید به صورت گسترده و عمومی صورت گیرد و همگان از آن بهره برند .

در گذر زمان با آغاز دهه هشتاد میلادی و انقلابی که کامپیوتر در صنایع علمی ، تجاری و ... بوجود آورد ، این مرکز اقدام به راه اندازی یک BBs ) Bulletin Board System  ( یا همان سیستم پیام رسانی کرده و بطور همزمان بهره برداری از یک سیستم تلفن گویا برای مقاصد آموزشی را آغاز کرد .

با گسترش یافتن دنیای ارتباطات و کامپیوتر مدیران VU بر آن شدند که این مرکز را گسترش داده و با پدیده نوظهور اینترنت به مقاصد جهانی خود نزدیک و نزدیکتر شوند . و با این اقدام گام بلند این مرکز برای جهانی شدن و بروز ماندن برداشته شد و مرکز اینترنتی VU یا همان (virtual university   )  تبدیل به عضوی از جهان مجازی اینترنت شد .

1-1-2) هدف VU چیست ؟

آنچه که به تصریح طراحان و مؤسسان VU همواره مورد توجه و نظر آنان بوده و هست ؛ مسئله جهانی شدن علم و معارف است و در گوشه گوشه صفحات و محیط مجازی VU به مفاهیمی که به هدف  VU اشاره می کند ، به چشم می خورد . این هدف که عبارت است از  :

 (( به اشتراک گذاردن دانش با جهانیان و گسترش جهانی معرفت ))

به عنوان پایه ای برای یک جامعه متمدن و آزاد ، درون مایه خوشبختی معنوی ابنای بشر و بالاخره پلی مطمئن برای گذر به قرن 21 و یک صلح ماندگار جهانی مطرح شده است .

2-1-2) گستردگی VU :

دانشگاه مجازی (VU) به عنوان بزرگترین مرکز سرویس دهنده اینترنتی برای مقاصد آموزشی مطرح بوده و طبق آمار منتشره توسط VU دارای یک میلیون (1000000) نفر دانشجو و فارغ التحصیل می باشد و از هر گوشه از یکصد و بیست و هشت کشور جهان قابل دستیابی می باشد .

3-1-2) شروع کار با VU بر روی اینترنت :

برای شروع کار با VU بر روی اینترنت لازم است اشاره ای کوتاه به نیازهای یک کاربر جهت ورود و مرور کامل صفحات VU داشته باشیم .

·        دارا بودن یک خط ارتباطی با اینترنت

·        دارا بودن یک آدرس E-mail یا پست الکترونیکی

·        استفاده از یکی از مرورگرهای وب با ویرایش بالاتر از

( Netscape 3.0 / IE 3.0 )          .

حال که با فرض اینکه کاربر تمامی امکانات مذکور را در اختیار دارد وارد سایت شده و عناوین مهم این سایت را با هم مرور می کنیم .

در صفحه خانگی ( Home Page) سایت VU به تعدادی لینک بر می خوریم که برخی از نیازهای یک کاربر تازه وارد را پوشش می دهند . از جمله این اتصالات، می توان به Subscribe اشاره کرد .

4-1-2) مشترک شدن با VU :

عنوان Subscribe  به معنی مشترک و یا آبونه شدن در سایت می باشد . و پس از ورود به این لینک یک صفحه مشتمل بر تعدادی پنجره متن ( Text Box ) به نمایش در می آید .

این پنجره های متن به عنوان فرم درخواست اشتراک با کاربر عمل می کنند و کاربر با پر کردن این فرم که شامل بر :

 1- نام

  2- نام خانوادگی

 3- آدرس EMail ( پست الکترونیکی )

 4- آدرس کشور ، منطقه ، شهر  و ... می باشد ،

 درخواست عضو شدن در این سایت را به سایت می فرستد و در نتیجه با طی یک مرحله کوتاه عضو سایت شده و برای کاربر میزی با نام او تشکیل خواهد شد .

 

5-1-2) سیاست های حفاظتی :

داده های اشتراک گذاشته توسط شما محرمانه خواهد ماند و در برابر کسی افشا نخواهد شد و لیست e-mail  ها در اختیار هیچ کس قرار نخواهد گرفت.

در پر کردن فرم دقت کنید،زیرا فرم های ناقص در لیست انتظار قرار خواهد گرفت و این مانع از آن می شود که به هدف خود برسید.

6-1-2) میز کار یک کاربر :

میز یکی از صفحات مهم و پرکاربرد این سایت است . هر کاربر دارای میز مخصوص به خود بوده و اکثر دستیابی های لازم را می توان از محل میز     (Desk)انجام داد .

در بالای صفحه میز ، نام کاربر مالک و همچنین آدرس پست الکترونیکی وی ذکر شده است . کاربری که به صورت رسمی در VU عضو شده باشد می تواند هر بار با وارد کردن یک شماره دانشجویی ( ID ) شش رقمی به میز مخصوص خود دستیابی داشته باشد این عبارت شش کاراکتری ترکیبی از : حرف اول اسم + حرف اول فامیل + چهار رقم آخر شماره تلفن مالک میز است .

در میز کار ، هر کاربر دارای حوزه وسیعی از اختیارات است و در واقع تمامی اتصالات کاربردی شخصی در صفحه میز  ظاهر شده اند . این اتصالات  به کاربر امکان می دهد هر  لحظه با ورود به یکی از آنها از یکی از خدمات VU استفاده کند .

کاربر از میز کار می تواند برای ثبت نام کلاس ها استفاده کند،از کلاس ها دیدن کند،به قسمت هایی مثل کافی چت ها ،اخبار جهان،آب و هوا،ابزار متنوع و منابع با تعداد کمی کلیک موس دست یابد.

7-1-2) گزینه سالنما  ( Calendar ) :

این گزینه یکی از اتصالات اصلی و مهم این سایت است که به صورت یک اتصال هم در صفحه خانگی آمده و هم در میز هر کاربر موجود می باشد . اتصال سالنما عبارت است از صفحاتی از این ساختار وب که به معرفی دروس و رشته هایی که در ترم آینده یا جاری از طریق این مرکز ارائه خواهد شد ، می پردازد . و همچنین نکته پر اهمیت در سالنما ذکر تاریخ شروع ترمها و تاریخ ثبت نامهای جدید است .

با ورود به این صفحه می توان به چند گزینه برجسته از جمله اینترنت (Internet) ، هنر و نویسندگی ( Writing & Arts ) ، ذهن و بدن انسان ( Mind & Body ) بر خواهیم خورد هر یک از این گزینه ها شبه رشته هایی هستند که بازه انتخاب درس را محدودتر و انتخاب درس مورد نظر را برای کاربر آسان تر خواهند کرد .

1-7-1-2) رشته هایی که در حوزه اینترنت قرار می گیرند :

  طراحی صفحات وب برای مبتدیان        

( HTML1 : Web page design for Beginners )               

 گسترده سازی سایت های شخصی

( HTML2 : Develop Our Web Sites )

 مدیریت اینترنت                                                                

( Internet Mastering ) 

طراحی پویشگرهای وب

( Web Browser Design )

زبان های برنامه نویسی وب .

( Web Programing Languages : CGI , … , JAVA )

کاربرد موثر پست الکترونیکی

 معرفی صفحات تنزلی آبشاری

کاربرد FTP

 Java Scriptدر سطح مبتدی

Java Script پیشرفته در طراحی وب سایتها

ابزار آشکار سازی موارد محرمانه

Web Magic جهت رها سازی انحصار قدرت از Meta Tag ها

و ... . 

2-7-1-2) رشته هایی که در زمینه کامپیوتر قرار دارند  :

آموزش مایکروسافت اکسس (MS – Access )                                     

آموزش سستم عامل ناول( Netware Operating System )                  

زبان برنامه نویسی ویژوال بیسیک نسخه ششم ( MS VB 6.0 )                   

و ... .

3-7-1-2) رشته هایی که در دسته بندی علوم پایه قرار دارند :

ریاضیات                                                         ( Mathematics )

تاریخ History )                                                                       (

جغرافی ( Geography )                                                              

و ... .

4-7-1-2) رشته هایی که در دسته بندی علوم انسانی قرار دارند :

فلسفه  ( Philosophy )                                                                      

اقتصاد و بازرگانی ( Commerce & Econony )                                  

ادیان ( Religions )                                                                           

تجارت الکترونیکی                                                        ( E-Comerce)

و ... .

5-7-1-2) رشته هایی که در گروه علوم تجربی جای دارند :

فیزیولوژی ( Phisiology)                                                           

داروسازی  ( Pharmacy )                                                           

تنظیم خانواده ( Family Planning )                                               

و ... .

6-7-1-2) رشته هایی که در گروه هنر قرار دارند :

تاریخ هنر  ( History of Art )                                                    

موسیقی ( Music )                                                                    

نویسندگی ( Writing )                                                                 

ویرایش   ( Edition )                                                                 

نوشتن در مورد صفحه جهانی وب

دیگشنری و گرامر با لغات کاربردی در سطح یک

دیگشنری همراه با علائم در سطح دو

نوشتن مقالات مفید

از بین بردن محدوده ها

نویسندگی به عنوان یک داروی بالا بردن استعداد

یادداشت برداری از سفر

Paint Shop Pro نسخه قبلی

و ... .

8-1-2) چگونه در یک کلاس ثبت نام کنیم ؟

آنچه در این قسمت بیان می شود نحوه طی آخرین مراحل برای ثبت نام در یک کلاس است . پس از گذراندن مراحل قبلی و یافتن نام دروس مورد نظر از سالنما و همچنین یافتن تاریخ شروع ترمها، کاربر تنها یک گام با ثبت نام فاصله دارد .

کاربری که نام درس و تاریخ شروع ثبت نام را می داند می تواند با مراجعه به سایت VU در یکی از روزهای ثبت نام در  کلاسهای VU ثبت نام کند . این عمل با مراجعه به میز شخصی و ورود به لینک ثبت نام در کلاس ( Enroll Class ) امکان پذیر است در این مرحله کاربر نام دروسی را که می خواهد از لیست دروس گزینش می کند و پس از طی یک مرحله ثبت نام اسم دروس انتخاب شده کاربر بر روی قسمت میانی صفحه میز نقش خواهد بست .

هر کاربر می تواند برای هر ترم بین 1 تا 3 درس از دروس ارائه شده را برگزیند. این محدودیت 3 درسی از طرف VU اعمال شده است و علت این مورد بنا به بیان سایت VU این است که برای یادگیری هر درس از دروس VU، 4-3 ساعت مطالعه لازم است . و از نظر سایت VU کاربر بازدهی بیش از این تعداد درس را در یک ترم نخواهد داشت .

کاربرانی که در کمتر از 3 درس از دروس VU ثبت نام کرده اند می توانند با مراجعه به لینک ( Add a Class ) در صفحه میز کاربر به اضافه کردن دروس تا سقف 3 درس بپردازند . همچنین کاربرانی که مایل به حذف یک یا چند درس از دروس انتخاب شده خود می باشند کافی است تا در صفحه میز کاربر به گزینه حذف یک کلاس ( Drop a Class ) مراجعه کنند و پس از طی یک مرحله کوتاه درس مورد نظر حذف خواهد شد .

9-1-2) پیش نیازها و مراجع درس :

بیشتر رشته ها در دانشگاه مجازی open enrollment هستند و همه می توانند در آنها شرکت کنند. و در صورت دارا بودن پیش نیاز عنوان درس یا دروس پیش نیاز در صفحه سالنما ( Calendar ) در کنار نام درس قید شده است .

برای یادگیری دروس VU نیاز به مرجع ( Reference ) خاصی نیست . و جزوات ارائه شده از طرف VU خود به تنهایی در بر گیرنده عمده مطالب می باشد .

بیشتر رشته ها احتیاج به کتاب درسی ندارند و اینطور در نظر گرفته شده که دانشجویان این دانشگاه درآمد ثابت و محدود دارند و نمی توانند کتاب ها و جزوات گران قیمت داشته باشند.اگر یک درس یا رشته احتیاج به کتاب درسی داشته باشد،در توضیحات رشته یا درس فهرست خواهد شد.کتاب های درسی را می توانید از کتابفروشی محوطه دانشگاه بوسیله کلیک کردن بر روی لینک  عنوان کتاب خریداری کنید.

پس از طی روال انتخاب درس و تأ ئید درس تا هنگام پرداخت شهریه پیامی مبنی بر عدم پرداخت شهریه توسط کاربر در قسمت پائین صفحه میز او نقش می بندد و پرداخت شهریه و هزینه خدمات را به کاربر متذکر می شود .

10-1-2) شهریه و هزینه های VU .... :

از مهمترین پارامترهای مربوط به هر خدمت ، قیمت یا هزینه خدماتی است . بهترین ارائه دهنده هر نوع خدمات عبارت است از سازمانی که با کمترین هزینه بهترین خدمات را ارائه دهد .

شاید VU در زمینه ارائه خدمات اینترنتی یکی از بهترین مراکز باشد .

شما با تحصیل در VU علاوه بر سایر مزایایی که در بخشهای گذشته ذکر شد از یک مزیت دیگر نیز برخوردار هستید . شما با هزینه هنگفت تحصیل سر و کار نخواهید داشت . لطفا با دقت بخوانید !! (( هزینه تحصیل در VU برای هر ترم برابر با 15 دلار است )) که هزینه ای اندک برای خدماتی خوب می باشد . این هزینه برای هر ترم دریافت خواهد شد و با تعداد دروس انتخابی از طرف شما هیچ رابطه ای ندارد . یعنی شما چه یک درس انتخاب کنید و چه سه درس انتخاب کنید هزینه ای 15 دلاری خواهید داشت .

در کنار توجه به این هزینه اندک باید به این موضوع دقت داشت که سایت VU به هیچ ارگان دولتی وابسته نیست و همچنین شما نمی توانید در سرتاسر صفحات این سایت نشانی از آگهی ها و تصاویر و حتی Banner Text های تبلیغاتی بیابید . این ویژگی VU را هر چه بیشتر به یک سایت آموزشی ایده آل شبیه می کند . و اهدافی  که در ابتدای این بخش شاید تا حدودی آرمان گونه به نظر می رسید واقع بینانه تر و صادقانه تر جلوه گر می سازد .

پس از معرفی این مرکز ارزان قیمت تحصیلی باید به نحوه پرداخت شهریه نیز اشاره داشت . روش اول که متداولترین روش پرداختهای اینترنتی است ؛ روش پرداخت از طریق کارت اعتباری ( Credit Card )‌ می باشد و دو روش دیگر عبارتند از اول : پست کردن یک چک به مبلغ 15 دلار به آدرس سایت و دیگری : پست کردن یک چک به مبلغ  15 دلار ایالات متحده به صورت نقد به آدرس VU .

تذکر : این پستها باید به صورت زمینی ( پست زمینی ) انجام گیرد و برای ساکنان ایالات متحده امکان پذیرتر و آسان تر خواهد بود .

حال که انتخاب دروس و پرداخت هزینه ها اتمام یافته است می توان از نحوه تدریس در VU ‌ مطلع شد .

11-1-2) نحوه تدریس در VU :

گام آخر که پرداخت شهریه بود طی شد و اکنون در یک قدمی هدف ایستاده ایم ؛ شروع تدریس از طرف VU و تحصیل از طرف شما با فرستادن اولین جزوه از مجموعه جزوات درسی که انتخاب نموده اید به آدرس پست الکترونیکی E-Mail  شما انجام می گیرد .

جزوه اول درسی که انتخاب کرده اید در هفته قبل از اول ترم اعلام شده از طرف VU و در روز آخر هفته که همان یکشنبه می باشد ( با توجه به هفته های میلادی ) . به آدرس شما فرستاده می شود و به همین ترتیب جزوات هر هفته ، را از ابتدای هفته و در واقع انتهای هفته قبل در اختیار خواهید داشت . و این روال تا پایان ترم ادامه دارد .

در این حالت شما دیگر نیازمند به متصل شدن ( Connect ) به شبکه به طور مداوم نخواهید بود . و کافی است طبق توصیه مذکور در صفحات VU هر هفته برای اطلاع از مباحث درسی و رخدادهای داخلی سری به کلاس خود بزنید . و از همه وقایع گذشته در مورد درس خود باخبر شوید .

12-1-2) چگونه به کلاس خود سر بزنیم ؟

در VU پس از انتخاب کلاس و طی کامل مراحل ثبت نام برای هر کلاس به شما آدرسی داده خواهد شد که پس از این نیازمند به مراجعه به آدرس اصلی سایت نباشید و هر کلاس تشکیل شده در VU دارای یک سیستم اطلاع رسانی کلاس خواهد بود که مجموعه رخدادها و اهم وقایع کلاس در آن به اطلاع دانشجویان خواهد رسید و دانشجو برای سر زدن به کلاس کافی است مراجعه ای به این آدرس داشته باشد .

در انتهای اکثر جزوات فرستاده شده از طرف VU بخشی به عنوان تکالیف خانگی ( Home Works ) وجود دارد که کاربر برای یادگیری بهتر دروس خوب است که آنها را طبق دستورات استاد راهنمای خود انجام دهد و به آدرس کلاس ارسال نماید .

این تمرینات و تکالیف معمولا به صورت وسیله ای برای یادگیری بهتر دروس و تسلط بر مبحث درس ارائه می شود و به صورت عادی دارای نمره یا امتیاز خاصی نخواهد بود . این روال به طور عادی در طول هر ترم VU ادامه دارد . تغییرات خاصی در آن صورت نمی گیرد .

13-1-2) پروژه کلاس :

کاربر می تواند تجارب آموزشی ) ON LINE ( را افزایش دهد . در دانشگاه مجازی ، با تکمیل پروژه کلاسی هر درس کاربر لذت بیشتری از درس می برد . کاربر پروژه کلاسی خود را طی هفته اول ترم انتخاب می کند و تا پایان بر گزاری کلاس باید آن را تمام  کند.  تعدادی از استادان لیستی از عناوین پروژه ها را جهت انتخاب ارائه می دهند ، بنا براین کاربر می تواند در کلاسهای دیگر پروژه خود را طراحی کند . برای مثال ، یک پروژه کلاسی ممکن است دربرگیرنده ایجاد یک صفحه وب ، تحقیق و نوشتن مقاله یا دیگر اهداف آموزشی باشد .

کاربر می تواند از تابلو کلاس برای پرسش سؤال و تقاضای کمک در رابطه با پروژه خود استفاده کند و منابع مفید را با همکلاسی ها به اشتراک بگذارد .  همچنین می تواند پیشرفت کار خود را پست کند . اغلب ، همکلاسی ها نظراتی مفید برای پروژه های یکدیگر ارائه می دهند . این ارتباط دو طرفه ، علاوه بر تحریک آموزشی ، درس را لذت بخش تر می سازد . پروژه تکمیلی باید در هفته آخر کلاس تمام شود . معمولا پروژه تمام شده ،روی تابلو کلاس پست می شود . پروژه 20 نمره اضافی بر نمره امتحان دارد البته اگر پروژه به موقع ، کامل و قابل قبول باشد .  برای مثال اگر نمره امتحان پایان ترم کاربری 80 شده است و پروژه  تحویل داده است ، رتبه ونمره وی تا 100 افزایش خواهد یافت .      

14-1-2) تابلو اعلانات کلاس :

بحث در کلاس یکی از عوامل سازنده و مهم در اجرا آموزش (ON LINE) است. در دانشگاه مجازی، بحث روی تابلو اعلانات کلاس اتفاق می افتد. هر کلاس تابلوی شخصی دارد. شرکت کردن در بحث این اجازه را به کاربر می دهد که تفکرات و منابع را  با دیگر دانشجویان در میان بگذاردکه می تواند تجارب و ورزیدگی وی را بر پا سازد و دانش وی را گسترده کند.

بیشتر کاربران اینترنت امروزه نگران تنهایی خود هستند. دانشگاه مجازی این اجازه را می دهد که دانشجویان ارسال و دریافت پیام داشته باشند و به پیغام ها بر روی تابلو اعلانات کلاس با استفاده از نام کوچک پاسخ دهند، تا وقتی که آزاردهنده و اهانت آمیز نباشد.

بیشتر دانشجویان آدرس E- Mail   خود را بر روی بردهای همگانی اعلام می کنند باید به خاطر داشت که  دانشگاه مجازی قادر به پاسخگویی به تبلیغات UNSOLICITED یا دیگر پیامد های اتفاق افتاده از این افشاگری نیست .

تابلو اعلانات کلاس مختص سخنرانی آزاد نیست . تابلوهای کلاس فقط اشیایی برای تعادل هستند ، برای اینکه کاربر طبق عادت همیشگی منتظر تخته سیاه در کلاس هست . ناسزا ، اهانت ، یاوه سرایی های اخلاقی ، تبلیغات و پیغام های اهانت آمیز شایسته تابلو دانشگاه مجازی نیست و پاک خواهد شد . بعلاوه نقض مقررات بردهای آموزشی ، ممکن است باعث تعطیلی کلاس  یا پایان دادن به عضویت کاربر گردد .

کاربر مجاز نیست که اطلاعات انحصاری را به بردهای آموزشی کلاس ها پست کند . راه صحیح به اشتراک گذاشتن منابع مفید با دیگر دانشجویان آنست که کاربر  URL را پست کند تا دیگران بتوانند برای دستیابی به اطلاعات ، بر روی آن کلیک کنند .

15-1-2) چگونگی ارزشیابی در  VU:

حال که با روال ترمهای VU آشنا شدید می توانیم اشاره ای به دیگر مسائل از قبیل طول ترم و نحوه ارزشیابی ها داشته باشیم .

طول ترم های عادی در VU ، 6 هفته می باشد و ترمهای کوتاه مدت به صورت 4 هفته ای ( دوره فشرده ) برگزار خواهد شد . بدون توجه به فشرده یا عادی بودن طول ترم می توان گفت که امتحانات هر ترم در آغاز هفته هفتم برگزار خواهد شد.

در روز دوشنبه که روز ابتدای هفته می باشد و در هفته هفتم ترم در ساعت 8:00 صبح کلیه سؤالات امتحانی برای همه دانشجویان در تمامی دروس به آدرس دانشجو فرستاده خواهد شد . که با در نظر گرفتن تأخیر خطوط و اختلالات احتمالی این سؤالات تا ساعت پایانی روز دوشنبه به دانشجو خواهد رسید .

پس از دریافت سؤالات دانشجو باید به کلاس خود مراجعه نموده و راهنمایی هایی که از طرف استاد در سیستم کلاس قرار داده شده را دریافت کرده و طبق آن جهت پاسخگویی به سؤالات امتحان عمل نماید .

پس از جوابگویی و تکمیل امتحان طبق دستور استاد راهنما کاربر باید که مجموعه جواب های خود را در قالب یک نامه الکترونیکی از طریق E-Mail‌ به آدرس سایت بفرستد (‌توجه داشته باشید : در این مرحله کاربر دیگر اطلاعات را به کلاس خود نمی فرستد بلکه به آدرس سایت ارسال می نماید .)  این نامه الکترونیکی باید درای ساختار خاصی باشد که اکنون به بیان آن خواهیم پرداخت .

شکل کلی جوابگویی به سؤالات امتحان ( نمونه نمایشی )

                                                    ( شماره دانشجویی ) ID : MA2710

                                                      ( نام دانشجو ) Name : Masoud

                                            ( نام خانوادگی ) Lastname : Ardakani  E-Mail Address : My mail @ Soma Where . com                  

                                                     (نام رشته ) Internet Mastering                                                                           ..................... شروع پاسخگویی 

شکل دیگری که می توان برای جوابگویی به سؤالات امتحان از آن استفاده کرد متصل کردن یک صفحه وب Web Page به نامه الکترونیکی است . که ساختار آن بدین شکل است :

                                                     ( شماره دانشجویی ) ID : MA2710

                                                      ( نام دانشجو ) Name : Masoud

                                             ( نام خانوادگی ) Lastname : Ardakani

  E-Mail Address : My mail @ Some Where . com 

                                                    (نام رشته )   Internet Mastering                                  Where . Com / my page . htm                     http :: // WWW.Some

صفحه وبی که در آدرس بالا قرار دارد باید شامل جواب سؤالات امتحانی شما باشد .

دو روش یاد شده روشهای توصیه شده و مورد قبولVU   می باشد .

تذکر : بنا به تصریح سایت  VUکاربران از استفاده از روشهای دیگر برای پاسخگویی به سؤالات خودداری کند و همچنین جواب سؤالات نمی تواند فایل .Zip یا فایلهای .Doc یا  .Wordباشد زیرا احتمال وجود ویروس در این فایلها زیاد است .

دانشجویان فرصت دارند تا ساعت 11 عصر روز شنبه ( روز آخر هفته )‌از هفته هفتم پاسخهای خود را در قالب بندی مذکور به آدرس خود سایت ( نه آدرس کلاس) ارسال نمایند . و پاسخهایی که خارج از این بازه زمانی به سایت برسد نادیده گرفته خواهد شد .

16-1-2)  نحوه نمره بندی امتحان :

نحوه نمره بندی و اعلام قبولی در آزمون به صورت عددی نمی باشد بلکه VU نتایج امتحان دانشجویان خود را در چهار دسته Grade تقسیم می کند و هر دسته معرف یک بازه از نمرات است .

امتحانات در VU به صورت 100 نمره برگزار می شود و در صورت وجود پروژه یا تحقیق کلاسی نمره آن بسته به درصد اهمیت با این نمره تقسیم خواهد شد.

1-16-1-2) شکل کلی نمره امتحان :

توضیح : دانشجویانی که در میان نمرات بین 90 تا 100 قرار دارند در گروه A و رتبه بندی ممتاز VU قرار می گیرند و در صورتی که یک دانشجو دو ترم متوالی در این گروه ( گروه ) قرار گیرد نام او در لیست افتخارات VU ( Honor Roll)  ثبت می گردد .

دانشجویان گروه B که نمره ای بین 80 تا 90 دارند ، در گروه دانشجویان بالاتر از میانگین قرار می گیرند .

گروه C‌ تنها موفق به گرفتن نمره قبولی از VU شده اند و دسته I که نمرات زیر 70 را شامل می شوند در زمره افرادی قرار می گیرند که موفق به اخذ نمره قبولی از VU نشده اند  .

نمو نه                                                  99-100 Point: A  Exemplary                                                

بالای متوسط                                     B Above Average :80-89 Point 

رضایت بخش                                       70-79 Point: C Sat is Factory  

ناقص                                                 0-69 Point: I Incomplete          

17-1-2) اهمیت امتحانات :

امتحانات VU اجباری نیست و آنطور که در قسمت مربوط به توضیحات امتحانی VU درج شده دانشجویی که تنها جهت آموختن یک درس و لذت بردن از آن در یک کلاس شرکت می نموده می تواند در امتحان شرکت نکند .

در عین حال شرکت در امتحانات برای سه گروه شایان اهمیت است :

·        آن دسته از دانشجویان که علاقه مند به شرکت در دوره های آموزشی تکمیلی هستند.

·        کسانی که مایلند مدرک گذراندن دوره خاصی را از VU دریافت کنند .

·        دانشجویانی که مایلند خود را در رابطه با میزان یادگیری دروس محک بزنند .

18-1-2) دوره های تکمیلی واجدین شرایط :

شرکت در دوره های تکمیلی که انگیزه ای مهم برای شرکت در امتحانات است یکی از امتیازات مختص به کسانی است که در امتحانات شرکت نموده و با نمره بالایی قبول شده اند .

افرادی واجد شرائط شرکت در دوره های تکمیلی در یک رشته هستند که دوره ابتدائی ( مقدماتی) خود را با نمره ه ای که در دسته بندی A قرار می گیرد .  نمرات بین (90 تا100) گذرانده شده باشند . این افراد می توانند در دروه تکمیلی VU در همان رشته شرکت کنند و به صورت تخصصی دروس را پیگیری نمایند . لازم به ذکر است که فردی که سه درس را در یک ترم ( ترم جاری ) انتخاب نموده است در صورتی که در هر سه درس موفق به کسب رتبه ممتاز ( دسته ) شود تنها می تواند در یکی از دوره های تکمیلی سه درس شرکت نماید . نحوه ثبت نام در این دوره ها به این شکل است که فرد واجد شرایط درخواست خود را مبنی بر تمایل به شرکت در دوره های تکمیلی به صورت نامه ای به سایت می فرستد و در حدود 6 تا 8 هفته بعد از امتحانات کارتی با عنوان (Virtual Report Card) یا کارت گزارش مجازی به آدرس فرد فرستاده می شود و دانشجو باید این کارت را پس از تکمیل به VU ارسال نماید و با پرداخت شهریه دوره ها ی تکمیلی که 12 دلار می باشد می تواند در یک دوره تکمیلی ثبت نام نماید .

19-1-2) دریافت مدرک از  VU‌:

برای دریافت مدرک از VU باز هم باید یک دانشجوی ممتاز بود . شکل روال دریافت مدرک نیز شبیه درخواست شرکت در دوره های تکمیلی است . شرائط این کار قرار داشتن نمره امتحان در دسته بندی A‌ ( بین 90 تا 100 ) است . و دانشجو می تواند به ازاء هر دوره ای که در آن شرکت کرده است و موفق به اخذ نمره ای بین 90 تا 100 شده است از VU درخواست مدرک کند . که روال درخواست شبیه روالی است که برای شرکت در دوره های تکمیلی بیان شد .

تذکر : اگر پس از درخواست مدت زیادی تا رسیدن مدرک به شما طول انجامید نگران نباشید چون VU باید مدرک شما را با پست به آدرستان بفرستد و این نیازمند مدتی نزدیک به دو ماه یا بیش از آن است .

اگر شما فقط خواهان مشاهده نمرات خود هستید می توانید نمره خود را 4 هفته پس از امتحان در آدرس سایت بیابید .                 

20-1-2) قوانین کپی رایت :  

  همه اطلاعات و گرافیک بر روی وب سایت دانشگاه مجازی شامل قوانین کپی رایت سال 2001 بوسیله دانشگاه مجازی ویا مؤلفان مربوط هستند . دانشجویان که در یک درس ثبت نام کرده اند ، ممکن است اطلاعات مناسب را   Down Load کنند وممکن است یک کپی آرشیویی مجزا از این مندرجات بر روی وسیله مغناطیسی ( مثلا فلاپی یا هارد ) ونهایتا نتیجه چاپی مجزا از روی هارد خود تهیه کنند ، البته اگرکاربری مایل به این کار شد ، باید برای اهداف شخصی و غیر تجاری خود استفاده کند . اطلاعات دروس به وب ممکن نیست دوباره پست ، کپی یا چاپ مجدد شود ویا به هر روشی توزیع یابد ، آدرس کپی رایت واستفاده تحقیقی به قرار زیر است :                                                pPrograms@vu.org

 

نتیجه گیری و جمع بندی :

اگر آمارها را ملاحظه کنیم می بینیم که 25 درصد کمپانی ها آمریکایی برای به روز رسانی کارمندان خود و آموزش ضمن خدمت آنها از آموزشهای online  استفاده می کنند که کشوری رکورد دار در این زمینه است.

اگر بخواهیم چنین آماری از ایران داشته باشیم عملا غیر ممکن است شاید عدد آن هم به 1 دهم درصد هم نرسد.

از سوی دیگر سالانه 1/5 میلیون نفر از جوانانی که مشتاق فراگیری آموزش عالی هستند، به دلیل کمبود فضاهای آموزشی، پشت دیوار کنکور باقی میمانند .به شهادت آمار رسمی، در حال حاضر فقط 22 درصد داوطلبان ورود به دانشگاه، امکان تحصیل در آموزش عالی را می یابند.

در چنین شرایطی، با توجه به جوان بودن جمعیت و پذیرش این مساله که آموزش عالی یک حق اجتماعی است، یکی از مهمترین راههای گسترش آموزش عالی، توسعه سیستم آموزش از راه دور یا دانشگاه مجازی است.

از تمامی مباحث مطرحه می توان چنین دریافت که تحصیل به عنوان یک نیاز روزمره و دائمی بشر در حال تغییر شکل یافتن از شکلهای سنتی به اشکال نوینی است که همگی در جهت تسهیل تحصیل گام بر می دارند . این روشها و اشکال جدید با استفاده از ابزار اطلاع رسانی قوی و سریعی به نام اینترنت توانسته اند تا حدود بسیار زیادی به گسترده موفقیت و مقبولیت خود بیافزایند .

اینترنت به عنوان یک ابزار اطلاع رسانی جمعی تا کنون طرفداران زیادی در میان مردم یافته است و به علت سرعت مطلوب و نحوه اطلاع رسانی دیداری و شنیداری سریع خود می رود تا به گسترده ترین رسانه جمعی در هزاره جدید بدل گردد. هر فرد که در پی تحصیل علم روز و ابزارهای کارآمد آن است باید به اینترنت به عنوان یک وسیله همه منظوره که می تواند نیازهای هر فرد جویای علم را تا حدودی زیادی برآورده سازد بنگرد و آنرا تخته سیاه  نیمکت و کلاس مجازی خود بداند .

پیشنهادات و نظرات :

در اینجا پیشنهاداتی چند برای کسانی که علاقه مند به این بحث شده اند بیان می کنیم :

در دنیای اینترنت هر روز پدیده ای جدید رخ می دهد و روزی که این مطلب به دست شما می رسد هزاران هزار نوآوری و بدعت در تمام زمینه های اینترنت به وقوع پیوسته پس لازم است که این مطالب را به عنوان راهنمایی برای کار خود در نظر بگیرید . تحقیق در هر زمینه و موضوعی نیاز به تلاش خستگی ناپذیر و

 مداوم دارد . پس هر کس که قدم به این وادی می گذارد باید نستوه بوده و تا رسیدن به هدف  از پای ننشیند .

در پایان توفیق و کامیابی شما را در لحظه لحظه زندگی و گوشه گوشه دنیا از خداوند خواهانیم .   

پیوستها :

کلید واژه:

لینک ( اتصال ) Link :

قسمتهای از صفحات وب که می توان با کلیک موس بر روی آن از صفحه ای به صفحه دیگر گذر کرد.

AICCU :

the Association of Independent California Colleges & University

انجمن دانشگاهها و دانشکده های مستقل کالیفرنیا

   : colege دانشکده  

Museims : موزه ها

 Library : کتابخانه

Service : سرویس

Service Search : سرویس جستجو

Virtual : مجازی

منابع و مآخذ :

خبر گزاری دانشجویان ایران ایسنا
 
www.vu.org
www.iranu.com
www.web.mit.edu
www.virtualiran.com  
www.net2university.com
          

www.persiaelearning.com  

www.aictc.com

www.vu.ui.ac.ir