وبلاگ چیست؟
اینترنت امکانات و ابزارهای متعددی را به منظور ارائه خدمات وسرویس ها در اختیار علاقه مندان قرار می دهد . یکی از ویژگی های بسیار جذاب اینترنت ارائه سرویس ها و خدماتی است که شما را قادر می سازد با مخاطبان خود ارتباطی پویا و متقابل برقرار نموده و از نقطه نظرات آنان در رابطه با یک مطلب ، آگاه شوید [1].
وبلاگ ، یک صفحه وب ( مشابه یک روزنامه شخصی ) و با قابلیت دستیابی عموم کاربران به آن است . وبلاگ ها ، بر اساس یک نظم خاص بهنگام و محتوی بلاگ نشاندهنده شخصیت مولف و یا مولفان آن می باشد . اولویت استقرار و یا نشر مطلب بر اساس یک ساختار زمانی شکل می گیرد. در این حالت خوانندگان بلاگ ها همواره در ابتدا جدیدترین مطلب و یا مطالب منتشر شده را مشاهده و در صورت تمایل آن را مطالعه می نمایند .
اکثر وبلاگ ها دارای یک خط فکری خاص بوده و به نوعی آن را دنبال می نمایند . مثلا" در صورتی که یک بلاگر علاقه مند به فن آوری باشد ، با جمع آوری مطلب از منابع متفاوتی نظیر : نمایشگاه ها ، سمینارها و یا سایت های دیگر ، آنان را با فرمت مورد نظر در بلاگ خود ثبت و در اختیار مخاطبان خود قرار دهد . درصورتی که یک بلاگر علاقه مند به یک بیماری خاص بوده و مسائل علمی آن را به نوعی دنبال می نماید ، می تواند مقالات و موضوعات جدید منتشر شده در رابطه با بیماری مورد نظر را بر روی بلاگ خود منتشر نماید در صورتی که یک بلاگر , علاقه مند به مسائل اقتصادی می باشد ، می تواند با جستجو و یافتن مقالات جدید در رابطه با اقتصاد، آنان را بر روی بلاگ خود منتشر نماید .
برخی از وبلاگ نویسان از بلاگ خود به منزله یک آلبوم عکس و یا بریده روزنامه ها ( شکل خاصی از یک حافظه online ) استفاده می نمایند. زمانی که بلاگر یک لینک مناسب را در این خصوص پیدا نماید و یا اطلاعاتی خاصی را که قصد دارد آنان را بخاطر بسپارد ، آنان را بر روی بلاگ خود قرار می دهد .بلاگ یک محیط الکترونیکی قابل جستجو را فراهم که علاقه مندان می توانند با استفاده از یک مرورگر وب و در هر نقطه ای از جهان به محتویات آنان دستیابی داشته باشند. یکی از ویژگی هائی که در تمامی بلاگ ها به نوعی رعایت می شود ، ماهیت انتشار و استقرار اطلاعات بر روی بلاگ بر اساس یک نظم زمانی خاص است ( تقویم اطلاعاتی ) . وبلاگ مشابه یک مجله و یا روزنامه online می باشد که مولف آن می تواند در ارتباط با موضوعات متفاوت در زمان دلخواه ، در آن اطلاعاتی را درج و منتشر نماید. تعداد زیادی از بلاگ ها دارای مجموعه ای جالب و ارزشمند از لینک ها به سایر بلاگ ها ویا سایت هائی می باشند که مولف بلاگ آنان را مثبت و مفید ارزیابی می نماید.[2] [3]
نقش وبلاگها در تبادل اطلاعات
میزان تولید و نشر اطلاعات در سطح جهان به سرعت در حال پیشرفت بوده و روندی کاملا" تصاعدی را طی می نماید . بدیهی است در چنین وضعیتی ، حتی امکان مطالعه بخش اندکی از آنان نیز وجود نداشته و ما مستلزم استفاده از روش ها و مکانیزمهائی به منظور فیلترینگ اطلاعات و یافتن اطلاعات مورد نظر در یک رابطه خاص بدون از دست دادن منبع ارزشمند و محدود زمان می باشیم . وبلاگ ها با تمرکز بر روی یک موضوع خاص می توانند بستری مناسب برای ارائه اطلاعات را فراهم نمایند . با مطالعه و خواندن مطالب منتشر شده بر روی یک وبلاگ که توسط فردی با علایق مشترک با شما تهیه و منشتر شده است ، احتمال یافتن مطالب مورد نظر در زمانی معقول فراهم می گردد. با ترکیب و جمع بندی مطالب منتشر شده در ارتباط با یک موضوع خاص از چندین وبلاگ انتخابی، می توان به مجموعه ای از اطلاعات مورد علاقه، دست یافت . با توجه به اینکه وبلاگ ها خلاصه ای از سایر موضوعات مربوط به دیگران را نیز ارائه می نمایند ، آنان یک دید اطلاعاتی مناسب در ارتباط با یک موضوع را به مخاطب خود منتقل می نمایند. مطالب و موضوعاتی که در چندین وبلاگ مورد توجه قرار می گیرد به خواننده امکان آگاهی از نقطه نظرات چندین وبلاگ نویس را در ارتباط با یک موضوع خاص ، خواهد داد . بدین ترتیب خواننده قبل از مطالعه تمام مطلب ، دید مناسبی نسبت به آن را پیدا نماید . به فرآیند فوق ، triangulation گفته می شود .
مدیریت دانش و تجارب شخصی : محتویات وبلاگ به منزله یک بایگانی از افکار و اندیشه های وبلاگ نویسان آن بوده که در مقاطع زمانی متفاوتی نوشته شده و در صورت نیاز به اطلاعاتی خاص می توان با استفاده از مراکز جستجو و بر اساس یک کلید واژه خاص به آنان مراجعه نمود. وجود لینکها ی متعدد مرتبط با یک موضوع خاص که توسط مولف یک وبلاگ مشخص می گردد ، امکان دنبال نمودن وضعیت موجود در رابطه با یک موضوع خاص را در اختیآر علاقه مندان قرار می دهد .
ارتباط دو سویه : همانگونه که در بخش قبل اشاره گردید ، وبلاگ ها به محیط و یا رسانه محاوره ای برای مباحث عمومی و تخصصی تبدیل و امکان تعامل اطلاعاتی بین وبلاگ نویسان و خوانندگان از یکطرف و خوانندگان با خوانندگان از طرف دیگر فراهم می گردد . ویژگی فوق از ماهیت دوطرفه بودن وب به نحو احسن استفاده و آن را در جهت اهداف خود بکار می گیرد.
جامعه شبکه ای : پدیده وبلاگ نویسی فرصت ها و پتانسیل های مناسبی را در جامعه شبکه ای ، ایجاد می نماید. نویسندگان وبلاگ ها به مرور زمان توسط خوانندگان خود شناخته خواهند شد. بدین ترتیب آنان در معرض فرصت هائی قرار خواهند گرفت که شاید هرگز تصور آن را نمی کردند. در جامعه شبکه ای هر شخص می تواند دارای سهمی در تولید و ارائه اطلاعات داشته باشد و خود نیز می تواند از دستاوردهای اطلاعاتی دیگران استفاده نماید. شبکه فوق نظیر شبکه های نظیر به نظیر بوده که یک کامپیوتر می تواند در یک لحظه از منابع موجود بر روی سایر کامپیوترها استفاده نماید و هم می تواند منابع مورد نظر بر روی سیستم خود را جهت استفاده در اختیار سایر کامپیوترها قرار دهد . جامعه شبکه ای دارای ایستگاههائی ( انسان ) است که در آن هر یک سهمی در تولید و ارائه اطلاعات و استفاده از اطلاعات دیگران را بر عهده خواهند داشت .
روتینگ اطلاعات : وبلاگ ها دارای تاثیری مثبت در خصوص چرخش آزادنه اطلاعات در یک جامعه اطلاعاتی می باشند . خواننده و نویسنده یک وبلاگ اغلب به یک جامعه و یا سازمان یکسان تعلق نداشته و برای ارتباط بین آنان مرز خاصی وجود نخواهد داشت . بدین ترتیب ما شاهد تقابل افکار ، اندیشه ها در یک مقیاس گسترده و جهانی بوده که زمنیه یک جامعه اطلاعاتی را ایجاد می نماید . ایجاد چنین روابطی در دنیای خارج از وبلاگ امری مشکل و گاها" غیر ممکن است . [4]
فن آوری و وبلاگ
فن آوری ها و مهارت های لازم در خصوص وبلاگ ها به سرعت در حال تغییر و تحول می باشد.علت این همه سرعت را می توان در عوامل زیر جستجو نمود :
عدم وجود انحصار : عملیات یک وبلاگ به یک نرم افزار خاص و انحصاری و یا امکاناتی که صرفا" در اختیار یک سازمان خاص است، وابسته نمی باشد. وبلاگ نویسان در حوزه عملکرد وبلاگ خود دارای آزادی عمل مناسبی می باشند و در هر زمان می توانند شکل ظاهری ، لی اوت و یا محتویات آن را تغییر داده و یا ویژگی های جدیدی را بدون کسب اجازه یک مقام خاص به آن اضافه نمایند. وبلاگ ها بستر لازم برای خلاقیت انسان را در تمامی زمنیه ها ارائه نموده و هر یک از ساکنین این کره خاکی قادر به شکوفائی خلاقیت خود و آفرینش محصولات متفاوت اطلاعاتی ، خواهند بود.
تعداد و تنوع گسترده کاربران : تمامی افرادی که در یک جامعه مدرن اطلاعاتی زندگی می کنند ، تمایل به انتشار تجارب خود ، استفاده از تجارب دیگران ، دریافت بازخورد سریع نسبت به موارد منتشر شده ، ارزیابی نتایج و بهبود دانش و تجارب خود را دارند( فردایمان بهتر از امروز و امروزمان بهتر از دیروز ) . وبلاگ ها یک شبکه ارتباطی قدرتمند را ایجاد نموده و پس از طرح یک ایده و یا موضوع جدید در وبلاگ ، شاهد حرکت سریع آن در شبکه ارتباطی خواهیم بود. بدین تریتب درصورت ارائه یک مطلب ارزشمند و صحیح ، امکان استفاده از آن در سریعترین زمان ممکن برای دیگران فراهم شده و در صورتی که مطلب منتشر شده نادرست باشد ، نویسنده آن با دریافت سریع بازخوردهای مورد نظر و بررسی آنان ، می تواند اشتباه خود را در اسرع وقت تصحیح نماید.
ارتباط شغلی وبلاگ نویسان : تعداد زیادی از وبلاگ نویسان خود پیاده کنندگان نرم افزار می باشند . در چینین مواردی آنان به عنوان وبلاگ نویس قادر به تشریح ویژگی های جدید یک محصول با کیفیتی مطلوبتر و با استفاده از فن آورهای متعدد خواهند بود
تاریخچه وبلاگ و وبلاگ نویسی
برخی بر این عقیده هستند که اولین وبلاگ توسط " تیم . برنرزلی " ( مخترع وب ) ایجاد که در آن وی به سایت های جدیدی که در آن زمان ایجاد و بر روی اینترنت فعال می شدند ، اشاره می نمود ( http://info.cern.ch ) . دومین وبلاگ توسط "Marc Andreessen's " درNCSA ایجاد که وی نیز در آن عملیاتی مشابه وبلاگ "برنرزلی " را انجام می داد( تا اواسط 1996 ) . ( منبع ) . در فاصله بین سال های 1996 تا 1997 که از آن به عنوان " انفجار وب " ، نام برده می شود ، چندین وبلاگ جدید دیگر نیز ایجاد گردید . از وبلاگ های اولیه می توان به وبلاگ متعلق به Dave Winer ( اخبار مربوط Scripting ) ، وبلاگ Barger و Cameron Barrett ، اشاره نمود . محتویات وبلاگ های اولیه اغلب شامل مجموعه ای از لینک ها و توضیحاتی بود که متناسب با علاقه نویسنده ، ایجاد می گردید. در ادامه وبلاگ نویسان ، علاقه مند به ایجاد وبلاگ هائی شدند که در آن مطالبی را درج می نمودند که خود تمایل به خواندن آن را در آینده داشتند ( نظیر دفترچه خاطرات شخصی ) . بدین ترتیب ، وبلاگ ها دارای شخصیتی خاص برای خود شدند که این شخصیت را مستقیما" از مولف خود به ارث می بردند . ( شما با مطالعه دفترچه خاطرات شخصی هر فرد می توانید با ابعاد متفاوت شخصیتی وی نیز تا اندازه ای که امکان دارد ، آشنا شوید ) .[5]
مقایسه سرویس دهنده های وبلاگ در ایران
با یک جستجوی کوچک در دنیای اینترنت می فهمیم که سرویس های زیادی هستند که به کاربران شان فضای و دامنه ای رایگان می دهند تا برای خود یک وبلاگ شخصی ایجاد کنند. از جمله آن ها سایت Blogger است که معروف ترین سیستم ارائه خدمات جهت ایجاد وبلاگ شخصی است. اما ما قصد داریم با معرفی سایت های ایرانی گامی را در جهت پیشرفت کشور عزیزمان ایران انجام دهیم.
در ایران سرویس های متعددی وجود دارند که شماری از آنها عبارتند از : میهن بلاگ(1) ، بلاگفا(2) ، پرشین بلاگ(3) ، بلاگ اسکای(4) ، ریواس بلاگ(5) ، پارسی بلاگ(6) ، تبلاگ(7) و ....
در اینجا برای جلوگیری از ازدیاد مطلب فقط سرویس میهن بلاگ را بررسی میکنیم
میهن بلاگ (Mihanblog.com )
میهن بلاگ از جمله سایت های مناسب جهت ایجاد وبلاگی شخصی یا گروهی است .جالب است بدانید که برنامه ریزی یا نوشتن این سیستم توسط شخص جوانی به نام علیرضا عسکری انجام شده است. شعار مدیران این سایت ابزار قدرتمند برای وبلاگ نویسان (Powerful Tools For Bloggers ) است.
حال به بیان مزایا و معایب این سیستم می پردازیم
مزایا :
1- دامنه های گوناگون
دادن دامنه های مختلف از قبیل Yourname.mihanblog.com , Yourname.bigestblog.com , Yourname.myblog.ir , Yourname.persianhackers.com , Yourname.weblog.sh , Yourname.Muslimblog.ir به اعضا از جمله مزایای این سرویس است
2- قرار ندادن تبلیغات در وبلاگ ها
یکی از مشکلاتی که وبلاگ نویسان از آن می نالند این است که سایتی که در آن عضو شده اند تبلیغاتی را در وبلاگشان قرار می دهند و این باعث کم شدن سرعت بارگذاری وبلاگشان و همچنین نازیبا شدن آن شود. که خوشبختانه این سیستم تا به حال تبلیغی را در وبلاگهای اعضا قرار نداده است. اما طبق سخنان مدیران میهن بلاگ قرار شده است که تبلیغاتی در وبلاگ های انجام شود اما نه به طور اجباری بلکه هر عضو می تواند نمایش تبلیغ را در وبلاگش غیر فعال کند ولی از خدمات کمتری استفاده کند و یا هزینه ای را متقبل شود.[7]
3- امکان اضافه کردن نویسنده های وبلاگ با شناسه های متفاوت (وبلاگ گروهی)
این امکان بدان معنا است که یک نفر به عنوان مدیر وبلاگ یا Admin انتخاب می شود و چند نفر هم به عنوان نویسنده های وبلاگ مشغول به کار می شوند که این می تواند گام موثری برای بهتر شدن وبلاگ شود.
4- امکان موضوع بندی کردن وبلاگ
شاید یکی از بهرتین مزایای این سیستم امکان موضوع بندی نوشته هاست که حتی بعضی از سرویس دهنده های بزرگ از دادن این امکان به اعضای خود غافل اند.
5- سیستم های هوشمند لینک دونی ، لینکستان ، خبرنامه ، نظر سنجی ، شمارشگر
واقعاً مدیران این سایت تدبیر خوبی اندیشیده اند که چنین امکاناتی را به اعضا می دهند چون در هر وبلاگ خود وجود چنین امکاناتی لازم است .
محلی برای قرار دادن آدرس های مطالب مختلف و مهم در وبلاگ از جمله کارهایی است که یک وبلاگ می تواند برای شکار و جذب بازدید کننده از آنها استفاده کند و همچنین وجود سیستمی برای اطلاع دادن به بازدید کنندگان از به روز شدن وبلاگ که همان خبرنامه نام دارد نیز در آمار بازدید کنندگان موثر است.
می رسیم به شمارشگر؛ شمارشگر به طور حتم لازمه یک وبلاگ است تا هم مدیران آن وبلاگ از آمار بازدید کنندگان مطلع شوند و هم بازدید کنندگان از میزان آن با خبر باشند و بتوانند ارزیابی صحیح و درستی از وبلاگی را که بازدید کرده اند را انجام دهند.
در صورت فقدان چنین امکانی یعنی شمارشگر مدیران وبلاگ ها باید به سایتی هایی هجوم بیاورند تا بازدید کنندگان از وبلاگشان را شمارش کنند که این کار انجام نمی گیرد مگر با قرار دادن کدی که از طرف این سایت تعیین می شود که یقیناً باعث افت لود شدن یا بارگذاری صفحه وبلاگ می شود.
از جمله سایتهایی که می توانند آمار سایت یا وبلاگ شما را بشمارند webgozar.com می باشد که سیستمی فارسی است.
6- امکان استفاده قالبهای سیستم های دیگر
دیگر امکان خوب این سایت این است که قالبهای گرافیکی سیستم های دیگر مثل بلاگفا ، پریشن بلاگ و بلاگ اسکای را هم پشتیبانی می کند.
اما با توجه به تحقیقات به عمل آمده نه همه ی قسمت های آن را مثلاً وقتی از قالبی که برای سیستم بلاگفا طراحی شده است در میهن بلاگ استفاده می کنم قالب درست با وبلاگ مچ نمی شود و این شاید به علت تغییر تگ های بلاگفا باشد.
مدیریت وبلاگ در میهن بلاگ
در شکل زیر قسمت های اصلی مدیریت یک وبلاگ را در سایت میهن بلاگ می بینید که تک تک آنها را توضیح خواهیم داد
ارسال مطلب : در این قسمت یک محیطی برای طراحی و نوشتن یک مطلب جهت ورود به وبلاگ قرار دارد که از قسمت های مثل انواع خط ها ، اندازه و رنگ قلم ها ، کشیدن جدول ، قرار دادن عکس و ... تشکیل شده است . شاید یکی از ضعف های سیستم میهن بلاگ وجود ضعف در این قسمت است. هر کاربری که چند روزی با این قسمت کار کند متوجه ضعف های آن می شود.
آرشیو ارسال ها : در این قسمت اشخاص می توانند مطالبی را از زمانی که وبلاگ را راه اندازی کرده اند مشاهده کنند و در صورت لزوم ویرایش کنند.
آرشیو نظرها : در این قسمت مسئول وبلاگ می تواند نظرهایی که اشخاص به مطالب او داده اند ببیند و جواب دهد یا حذف و یا پنهان کند
مدیریت موضوعات وبلاگ : در این قسمت شخص می تواند وبلاگ خود را در قالب چند یا چندین موضوع دسته بندی کند و این از اصول کار یک وبلاگ نویس موفق است.
مدریت کاربران وبلاگ : در این قسمت مدیر وبلاگ نویسندگانی را استخدام کند و محدوده کار آنها را مشخص کند
مدیریت خبرنامه : در این قسمت مدیر وبلاگ می تواند لیست ایمیل اشخاصی را که خواهان ارسال خبرنامه به پست الکترونیکی یشان هستند مشاهده کند و همچنین تغییراتی را انجام دهد
مدیریت لینکستان وبلاگ : دراین قسمت کاربران بیشتر آدرس سایتی را وارد می کنند تا به گونه ای تبلیغی برای آن طرف و حتی خودشان شود.
مدیریت لینکدونی : این قسمت هم شبیه قسمت بالایی است اما با یک تفاوت آن هم نوع لینک ها. مثلاً در لینکستان آدرس یک سایت خبرگذاری را قرار می دهد ولی در لینکدونی فلان خبر خوب و جذاب یک خبرگذاری را.
ثبت در موتور های جستجو : در این قسمت می توان کلمات کلیدی مربوط به وبلاگ را تعریف کرد که به موتورهای جستجو و خود شخص کمک می کند.
تنظیمات وبلاگ : در این قسمت مدیر می تواند تعداد ارسال در هر صفحه ، نوع تاریخ و چیزهایی از این قبیل را تغییر دهد.
بازسازی وبلاگ : این قسمت موقعی به درد می خود که شما چند وقت است مطلبی ارسال نکرده اید و می خواهید تعداد نظرها و تعداد کلیک ها بر روی هر لینک مشخص شود، یعنی مشخص که هست ولی نه به طور عددی در وبلاگ
انتخاب قالب اصلی وبلاگ : در این قسمت کاربران می توانند قالب گرافیکی وبلاگ خود را عوض کنند و یا به زبان ساده تر سر و وضع وبلاگشان را تغییر دهند . دیگر عیب و نقصان این سیستم نداشتن قالبهای گرافیکی متعدد ، زیبا و در عین حال سریع است.
ویرایش قالب : کسانی در این قسمت موفق اند که دارای معلوماتی درباره کدهای html و Java باشند البته سایتهایی هستند که این اطلاعات را رایگان در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهند. در این قسمت مدیر وبلاگ می توانند به دلخواه قالب وبلاگش را ویرایش کند
مدیریت قالب ها : در این قسمت که چند ماهی است تعطیل شده است می توانستید برای ساعات مختلف روز یک نوع قالب برای وبلگتان تعریف کنید.
مدیریت پیغام رسان یاهو : در این قسمت مدیر وبلاگ شناسه یا ID خود را که در سایت یاهو وجود دارد وارد می کند و بازدید کنندگان می توانند با او چت کنند.
ثبت در فهرست کاربران : در این قسمت مدیر انتخاب می کند که وبلاگش در چه موضوعی در لیست کاربران میهن بلاگ قرار گیرد.
مدیریت صفحات اضافی وبلاگ : در این قسمت شخص می تواند 4 صفحه اضافی را راه اندازی کند و در آن مطالبی را قرار دهد.
آمار وبلاگ : این قسمت هم مثل قسمت مدیریت قالب ها غیر فعال شده است اما معلوم نیست چرا در این قسمت اطلاعاتی درباره تعداد افرادی که از وبلاگ شخص دیدن کرده اند قرار گرفته بود.
معایب سیستم میهن بلاگ
1- خطا : میهن بلاگ در راستای انقال دیتا خود از سروری به سرور دیگر گاه گاهی دچار مشکلاتی می شود که امکان وارد شدن به هیچ وبلاگی نیست. اما به زودی رفع می شود ولی یکی از مهمترین عیب های این سیستم به شمار می رود.
2- Page rank : ابتدا توضیح می دهیم پیج رنک چیست. پیچ رنک میزان امتیازی است که سایت گوگل از 10 امتیاز به سایت شما می دهد حتماً می پرسید برا چه اساس و معیاری!. سایت گوگل بر اساس برنامه ریزی هایی که رویش انجام شده است بسته به تعداد لینک هایی (آدرس هایی) که سایت های پر بازدید و پر امتیاز به یک سایت می دهد، سایت را ارزیابی می کند و از 0 تا 10 نمره به آن می دهد. بد نیست بدانید که امتیاز سایت گوگل 10 ، یاهو 9، میهن بلاگ 5 یا 4 است.
یکی از معایب بسیار بسیار مهم که شاید کسی به آن توجه نکرده است این است که چون خود سایت میهن بلاگ دارای امتیاز زیادی نیست، وبلاگهای آن هم از امتیاز خوبی برخور دار نیستند که این با وجود تازه کار بودن میهن بلاگ امری طبیعی است.
اکنون به چگونگی ایجاد وبلاگ در یکی از سرور های نامبرده اشاره میکنیم.[8]
BlogSky چیست ؟
BlogSky ابزاری است که به شما کمک می کند تا هر زمانی که مایل بودید، بلافاصله به انتشار ایده ها، افکار و دیدگاههاﯼ خود بپردازید. BlogSky محیطی را به عنوان وبلاگ یا بلاگ در محدوده صفحات وب در اختیار شما می گذارد و شما با استفاده از این محیط می توانید به آسانی یک سایت اختصاصی داشته باشید
BlogSky چگونه کار می کند؟
شما یک قالب برای صفحات خود می سازید ( قالب یا template در وبلاگ، ظاهر و نحوه نمایش مطالب شما در صفحه را تعیین می کند.) یا می توانید یکی از قالب هایی را که در BlogSky از پیش طراحی شده است، برای وبلاگ خود انتخاب نمایید. هنگامیکه می خواهید مطلبی را بنویسید به سادگی آنرا در فرم وارد می نمایید، سپس روی دکمه انتشار کلیک می کنید و به صورت اتوماتیک یادداشت شما در وبلاگتان قرار می گیرد.[9]
بلاگفا پربیننده ترین سرویس وبلاگ فارسی در ماههای اخیر
براساس گزارش دو سایت تحلیل ترافیک و آمار بازدیدکنندگان سایتها به نام الکسا (alexa.com) و سایت متریکس مارکت (metricsmarket.com ) سایت بلاگفا پربیننده ترین سرویس وبلاگ فارسی در چند ماه اخیر بوده است.
این سایتهای آماری با بررسی ترافیک محدوده ای از کاربران و یا بخشی از ترافیک اینترنت اقدام به رتبه بندی سایتها و یا ارزیابی بازدیدکنندگان سایتها میکنند. از همین رو آمار این سایتها بیانگر آمار دقیق بازدیدکنندگان سایتها نیست.اما کاربرد مهم این سایتها در مقایسه ترافیک و بازدیدکنندگان یک سایت با دیگر سایتها است. همچنین با توجه به شیوه های متفاوت و محدوده آماری متفاوت این دو سایت آماری بررسی همزمان گزارشهای این دو سایت میتوان دید مشخص و واقعی تری در مقایسه ترافیک سایتها کسب کرد.
همانطور که در تصاویر مشخص است در براساس گزارش سایت متریکس مارکت سرویس وبلاگ بلاگفا در مقایسه با سرویس وبلاگ با سابقه دیگر فارسی در سی روز گذشته و با اختلافی جزئی تعداد نشست (Session) بالاتری را تجربه کرده است که معنای آن بازدیدکنندگان واقعی بالاتر است.
همچنین براساس گراف سایت الکسا برای این دو سرویس وبلاگ فارسی ، سایت بلاگفا در ماههای اخیر تعداد بازدیداز صفحات بالاتری را تجربه کرده است و براساس رتبه بندی سایتها در الکسا که براساس آمار سه ماه اخیر تهیه شده سایت بلاگفا جزو چهار هزار سایت برتر دنیا و جزو پنج سایت پربیینده فارسی و البته در جایگاهی بالاتر از دیگر سرویسهای وبلاگ فارسی است. هرچند که این رتبه تفاوت زیادی با با رتبه سرویس خارجی و معروف بلاگر دارد.[10]
پرشین بلاگ
ثبت نام در پرشین بلاگ:
ثبت وبلاگ سایت پرشین بلاگ بسیار ساده است. ابتدا به آدرس http://www.persianblog.com بروید. سپس در منوی اصلی(سمت راست) روی لینک عضویت در سایت کلیک کنید. در صفحه عضویت باید فرم ثبت نام را پر کنید.
برای تکمیل فرم ثبت نام به این نکات توجه داشته باشید:
- برای انتخاب زبان فارسی و انگلیسی میتوانید از دکمه های Shift و Alt استفاده کنید
- توجه کنید که فیلد های ستاره دار حتما باید پر شوند.
- در بخش شناسه کاربری دقت کنید که این شناسه حتما باید به زبان انگلیسی باشد. در ضمن شناسه ای که اینجا انتخاب می کنید بخشی از آدرس وبلاگتان خواهد بود .یعنی اگر شما در این بخش عبارت ehsan را تایپ کنید، آدرس وبلاگ شما به این صورت خواهد بود: http://ehsan.persianblog.com
- در شناسه کاربری میتوانید از حروف و اعداد انگلیسی استفاده کنید.
- کلمه عبور یا پاسورد به حروف کوچک و بزرگ حساس است.
- حتما عدد سن خود را به انگلیسی وارد کنید وگرنه با پیغام خطا مواجه می شوید
- شناسه و کلمه عبور به پست الکترونیکی شما ارسال می شوند. پس حتما یک آدرس معتبروارد کنید.
درپایان موافقتنامه را خوانده، عبارت بلی را انتخاب کرده و دکمه (فرم بالا مورد تائید است) کلیک کنید. اگر همه چیز درست باشد و اگر شناسه کاربری قبلا توسط شخص دیگری ثبت نشده باشد، شما به صفحه خوشامد گوئی منتقل می شوید. (در غیر این صورت باید مراحل قبل را مجددا تکرار کنید.)
نوشتن یادداشت در وبلاگ:
در صفحه خوشامد گوئی ، با کلیک روی دکمه ورود به سایت، به صفحه Sign in منتقل میشوید و با وارد کردن شناسه و کلمه عبور میتوانید وارد صفحه مدیریت یادداشتها و پیام ها شوید. (در دفعات بعد، در همان صفحه اصلی پرشین بلاگ نیز میتوانید شناسه و کلمه عبور را وارد کنید)این صفحه اصلی کار شماست. امکانات این صفحه، بسیار شبیه به برنامه Word میباشد. در بخش عنوان، عنوان یادداشت و در کادر اصلی نیز متن یادداشت خود را بنویسید. سپس دکمه ( فرستادن یادداشت و بازسازی وبلاگ) را کلیک کنید. اکنون شما اولین یادداشت خود را درشبکه جهانی اینترنت قرار داده اید. برای دید وبلاگ خود روی لینک (وبلاگ شما) در سمت راست صفحه کلیک کنید.
در ویرایشگر جدید پرشین بلاگ امکانات زیادی گنجانده شده که ما مهم ترین آنها را بررسی می کنیم.
ایجاد لینک:
برای اینکه بخشی از نوشته را به صفحه دیگری در اینترنت لینک کنید به این صورت عمل کنید: متن مورد نظر را انتخاب کنید، دکمه insert or edit hyperlink را در بالای صفحه کلیک کنید. در بخش آدرس ، آدرس کامل صفحه مورد نظر را وارد کنید.( دقت کنید که عبارت http:// از قبل در این کادر وجود دارد. مراقب باشید آن را دوباره تکرار نکنید). در کادر پنجره اگر عبارت (نمایش در یک پنجره جدید) را انتخاب کنید، صفحه مورد نظر در یک پنجره جدید باز می شود. دکمه قبول را کلیک کنید. برای حذف لینک هم آن بخش را انتخاب کنید و دکمه Remove hyperlink (اولین دکمه سمت راست) را کلیک کنید.
افزودن صورتک
برای افزودن صورتک، روی مکان مورد نظر کلیک کنید و بعد دکمه insert smily را کلیک کنید. اینجا میتوانید صورتک دلخواهتان را انتخاب کنید. حذف صورتک ها هم با دکمه Delete انجام میشود.
انتخاب قالب:
شما می توانید به سادگی یک قالب جدید برای وبلاگتان انتخاب کنید. برای این کار روی لینک انتخاب قالب در سمت راست صفحه کلیک کنید. در صفحه انتخاب قالب، چندین قالب آماده وجود دارد که میتوانید با کلیک روی دکمه انتخاب، قالب مورد نظرتان را انتخاب کنید. ( توجه داشته باشید که اگر در قالب قبلی تغیری داده باشید، با انتخاب قالب جدید، آن تغیرات از بین می روند) .
مشخصات شخصی:
با کلیک روی دکمه مشخصات شخصی ، به صفحه ای می روید که در آن می توانید بعضی از مشخصاتی را که هنگام ثبت نام وارد کرده اید تغیر دهید.مشخصاتی از قبیل: نام و نام خانوادگی ، جنسیت ، سن و غیره
تنظیمات وبلاگ:
در این صفحه نیز می توانید بعضی دیگر از مشخصات را تغیر دهید. مثل کلمه عبور و عنوان وبلاگ.
ثبت در فهرست کاربران:
این قسمت برای وبلاگ ها اهمیت زیادی دارد. زیرا پس از ثبت، وبلاگ شما در فهرست وبلاگ های پرشین بلاگ نمایش داده می شود و تعداد زیادی به بازدید کنندگان آن افزوده می شود. در بخش موضوع، زمینه فعالیت وبلاگ را مشخص کنید و در بخش توضیحات، شرح کوتاهی راجع به وبلاگ خود بنویسید. ( این شرح در فهرست کاربران جلوی نام وبلاگ دیده می شود. سعی کنید شرحی کوتاه و گویا بنویسید. حتما به زبان فارسی بنویسید)
افزودن عکس به یادداشت:
به علت این که عکس ها فضای زیادی روی اینترنت اشغال می کنند، پرشین بلاگ و بقیه خدمات دهنده های وبلاگ به شما اجازه نمی دهند که روی فضای وبلاگ خود عکس ارسال کنید. عکس هائی که میخواهید به یادداشت هایتان اضافه کنید، یا روی اینترنت هستند و یا روی کامپیوتر شخصی شما. اگر عکس مورد نظر روی یک سایت اینترنتی باشد، کافی است روی آن راست کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید. اکنون تمام عبارتی را که مقابل عنوان Address قرار دارد با ماوس به دقت انتخاب کنید و آن را کپی کنید. حالا به صفحه یادداشتها بروید. در مکان مناسب کلیک کنید . سپس روی گزینه Insert Image کلیک کنید و آدرس کپی شده را در کادر (آدرس تصویر) Paste کنید. سپس دکمه قبول را کلیک کنید. با این کار عکس مورد نظر به یادداشتتان افزوده می شود. (برای فایلهای Animated gif نیز میتوانید همین کار را انجام دهید). اما اگر عکس روی کامپیوترتان باشد. کار کمی مشکل تر می شود. در این حالت ابتدا باید عکس را روی اینترنت بفرستید یا اصطلاحاً Upload کنید. پس از آن بقیه کار به همین صورت انجام می شود. ارسال عکس روی اینترنت را در ادامه بررسی می کنیم.
ارسال عکس به اینترنت:
http://www.villagephotos.com http://www.geocities.com http://www.sharemation.com http://www.netfirms.com http://www.50megs.com http://www.8m.com http://www.20m.com http://www.f2s.com
برای اینکه عکسهای خود را روی اینترنت بصورت آنلاین در اختیار داشته باشید. ابتدا باید فضائی روی اینترنت داشته باشید تا بتوانید عکسهای خودتان را روی آن فضا قرار دهید. در اینترنت سایت های زیادی هستند که فضای رایگان در اختیار شما قرار می دهند. شما میتوانید عکسهای خود را روی این فضای رایگان قرار داده و سپس به روشی که گفته شد ، عکس را در وبلاگ خود قرار دهید. تعدادی از این سایتها را اینجا معرفی می کنم:
اعداد این سایتها بسیار زیاد است. البته بعضی از سایت ها ی رایگان، اجازه نمیدهند عکسی را که آنجا فرستاده اید، در وبلاگتان قرار دهید. در این میان سایتی که فقط اختصاص به عکس دارد و کارائی بیشتری نیز نسبت به بقیه دارد، سایت http://www.villagephotos.com است. من در ادامه روش کار این سایت را توضیح میدهم.
ابتدا به آدرس http://www.villagephotos.com بروید. برای ثبت نام در سایت لینک Signup for free را کلیک کنید. دراین صفحه یک نام و یک پاسورد برای خود انتخاب کنید و ای میل خودتان را هم وارد کنید و سپس دکمه Signup now را کلیک کنید. نام و پسورد شما به ای میلتان ارسال می شود. اکنون هربار که به این سایت بروید، با وارد کردن نام و پسورد میتوانید وارد فضای اختصاصی خود شوید.اکنون روی لینک Photos در پائین صفحه کلیک کنید. اگر قبلا عکسی ارسال کرده باشید، اینجا میتوانید آن را ببینید. برای ارسال عکس روی لینک Upload new images کلیک کنید. در این صفحه شما میتوانید هربار دو عکس روی ارسال کنید. برای ارسال عکس روی دکمه Browse کلیک کرده، عکس مورد نظرتان را از روی هارد انتخاب کنید و open را کلیک کنید. سپس دکمه uploadرا کلیک کنید. کار تمام است. حالا با کلیک روی لینک continue به صفحه عکسها برگردید. با کلیک روی لینک Copy URL to Clipboard در زیر هر عکس، آدرس عکس را در حافظه کپی کنید. حالا به صفحه یادداشتها بروید. در مکان مناسب کلیک کنید . سپس روی گزینه insert image کلیک کنید و آدرس کپی شده را در کادر (آدرس تصویر) paste کنید. سپس دکمه قبول را کلیک کنید. با این کار عکس مورد نظر به یادداشتتان افزوده می شود.
برای ایجاد هر تغیری در شکل ظاهری وبلاگتان باید قالب آن را تغیر دهید. ممکن است هیچ کدام از قالب های آماده موجود نظر شما را جلب نکند، یا این که بخواهید لینک سایت ها و وبلاگ های دیگر را به وبلاگتان اضافه کنید و یا تغیرات دیگری در آن بدهید. برای انجام این کار ها باید قالب وبلاگتان را تغیر دهید. برای ایجاد تغیرات در وبلاگ باید کمی با زبان html آشنا باشید. ولی اگر html بلد نیستید هم نگران نباشید. برنامه Microsoft FrontPage به سادگی مشکلات شما را حل می کند. برای ایجاد تغیرات ابتدا به بخش ویرایش قالب بروید. اینجا می توانید کدهای html قالب وبلاگ خود را ببینید. همه کدها را به کمک ماوس یا با زدن دکمه های ctrl+A انتخاب کنید و در حافظه موقت کپی کنید. سپس در فرانت پیج یک صفحه جدید باز کنید (ctrl+N) . با کلیک روی گزینه html در پائین صفحه به حالت html بروید. اینجا تمام کد های موجود را پاک کنید و کدهائی را که کپی کرده بودید اینجاpaste کنید. اکنون به حالت نرمال برگردید. اگر این مراحل را درست انجام داده باشید، اینجا می توانید قالب وبلاگ خود را مشاهده کنید. مزیت فرانت پیج نسبت به html این است که میتوانید مشخص کنید که لینک یا تصویر مورد نظر شما دقیقا در چه مکانی ظاهر شود. همچنین می توانید بلافاصله به حالت preview رفته و تغیرات ایجاد شده را ببینید. پی از انجام تغیرات ، به حالت html بروید. همه کد ها را کپی کنید . به بخش ویرایش قالب وبلاگتان بروید. کدهای قبلی را پاک کرده و کد های جدید را جایگزین آنها کنید. دکمه ثبت را کلیک کنید و در کادر هشدار، ok را کلیک کنید. در پایان دکمه بازسازی وبلاگ را کلیک کنید. با این روش شما می توانید قالب وبلاگ خود را تغییر دهید. اما ببینیم چگونه می توان هر یک از این تغیرات را ایجاد کرد.
افزودن موزیک به وبلاگ:
ما دو نوع موزیک می توانیم در وبلاگمان قرار دهیم. یکی موزیکی که موزیک زمینه خوانده می شود و به محض لود شدن وبلاگ پخش می شود و نوع دیگر موزیکی است که بصورت plugin در وبلاگ قرار می گیرد. برای هر دو نوع، یا آن موزیک روی یکی از سایت ها وجود دارد و یا این که ما باید موزیک مورد نظرمان را آن لاین کنیم. یعنی به فضائی که قبلا در اینترنت گرفته ایم ارسال کنیم. ارسال موزیک با ارسال عکس تفاوت چندانی ندارد . دقت کنید که سایت villagephotos که قبلا معرفی کردیم فقط برای ارسال عکس است و برای ارسال موزیک باید یکی دیگر از سایتهای رایگان را انتخاب کنید. قدم بعدی این است که این کد را در قالب وبلاگتان کپی کنید:
بجای عبارت your music آدرس دقیق موزیک مورد نظرتان را بنویسید. مثلا اگر آدرسی که گرفته اید به این صورت باشد: http://Milad.20m.com و نام فایلی هم که ارسال کرده اید test.mp3 باشد، باید این کد ها را در قالب وبلاگ خود بنویسید:
bgsound src=" http://Milad.20m.com/ test.mp3 " loop="-1">
مکانی که این کد ها را کپی می کنید چندان مهم نیست.
ارسال فایل به اینترنت (ftp)
برای ارسال فایل روی اینترنت برنامه های مختلفی وجود دارد که روش آنها تا حدود زیادی شبیه به یکدیگر است . من یکی از معروفترین آنهارا با نام CuteFTP معرفی می کنم. اولین کار این است که این برنامه را دریافت و نصب کنید. برای گرفتن نسخه آزمایشی آن می توانید به سایت download.com مراجعه کنید. در پایان نصب، گزینه create desktop shortcut را فعال کنید. برای استفاده از برنامه CuteFTP ساده ترین راه این است که از دکمه quick connect استفاده کنید. با کلیک روی این دکمه یک منو باز می شود. در بخش URL آدرس فضای مجانی که گرفته اید را وارد کنید ( مثلا: http://Milad.20m.com) . Username و password را نیز طبق ای میلی که هنگام ثبت نام برای فضای رایگان دریافت کرده اید، وارد کنید و بعد دکمه connect را بزنید. اگر کار ها را درست انجام داده باشید. اتصال برقرار می شود. حالا صفحه اصلی CuteFTP را می بینید.دو پنجره بزرگ در سمت راست و چپ برنامه دیده می شود. معمولا پنجره سمت چپ هارد دیسک شما را نشان می دهد و پنجره سمت راست فضای شما را بر روی اینترنت. حالا می توانید فایل های مورد نظرتان را از پنجره سمت چپ( کامپیوترتان) به پنجره سمت راست (فضای اینترنتی) منتقل کنید. این کار با انتخاب فایل ها و کلیک دکمه upload و یا با کلیک و کشیدن فایل ها به پنجره سمت راست انجام می شود.
قرار دادن تصویر در قالب:
ممکن است بخواهید لوگو یا عکسی را در قالب وبلاگتان قرار دهید. برای این کار ابتدا به روشی که در مبحث ارسال فایل به اینترنت گفته شد، عکس مورد نظرتان را آنلاین کنید و آدرس آن را در حافظه کپی کنید. سپس قالب وبلاگ را در فرانت پیج باز کنید. در محل مورد نظرتان کلیک کنید. سپس از منوی insert گزینه های picture و from file را انتخاب کنید. در کادر file name آدرس عکس را کپی کنید و insert را کلیک کنید. پس از چند ثانیه، عکس در قالب وبلاگ ظاهر می شود. به این روش می توانید فایل های انیمیشن با فرمت gif را هم در قالب خود قرار دهید.
ایجاد لینک در قالب:
یکی از کارهائی که همه وبلاگ نویسان دوست دارند انجام دهند. ایجاد لینکهائی به وبلاگ ها و سایت های دیگر و یا به یادداشت های قبلی خودشان است. برای این کار باید کدهای زیر را در قالب وبلاگتان کپی کنید:
your text در اینجا بجای your text کلمات مورد نظرتان را بنویسید و بجای your file address آدرس کامل صفحه مورد نظر را در اینترنت وارد کنید. البته اگر بخواهید مکان دقیق لینک را در قالب مشخص کنید، باید سراغ فرانت پیج بروید. در فرانت پیج ابتدا عبارت مورد نظرتان را بنویسید. سپس آن را انتخاب کرده، راست کلیک کنید و آخرین گزینه یا hyperlink را انتخاب کنید. در کادر address آدرس صفحه مورد نظرتان را وارد کنید و ok را کلیک کنید. اگر می خواهید این صفحه در یک پنجره جدید باز شود، قبل از ok گزینه target frame را در سمت راست کلیک کرده و در آنجا گزینه new window را کلیک کنید.
لینک دادن به یک یادداشت خاص :
گاهی وقتها می خواهیم به یک یادداشت خاص از یک وبلاگ آدرس بدهیم. یا این که در قالب، چند لینک برای یادداشت های مهم وبلاگ خودمان ایجاد کنیم . این کار یک راه ساده دارد: حتما در وبلاگ ها زیر هر یادداشت این عبارت را دیده اید: نوشته شده در ساعت..... توسط ... . کافی است روی همین جمله راست کلیک کنید و از منو گزینه copy shortcut را انتخاب کنید. بعد در بخش هایپر لینک آن را paste کنید .
قرار دادن لوگوی دیگران در قالب:
برای این کار کافی است کدهائی را که در زیر لوگو قرار دارد در محل مناسب در قالب وبلاگتان کپی کنید.
ابزار آمارگیری:
ابزار های آمار گیری می توانند برای وبلاگ شما بسیار مفید باشند. از جمله تعداد بازدید کنندگان در هر روز و هر ماه و این که از بین افرادی که به شما لینک داده اند کدام یک بازدید کننده بیشتری برای شما آورده اند. همچنین می توانید بفهمید که بازدید کننده ها از کدام موتور جستجو و با چه کلماتی سایت شما را پیدا کرده اند. هه اینها به شما کمک می کند که مخاطبین خود را بیشتر بشناسید و برای موفقیت وبلاگ خود، بهتر تصمیم گیری کنید. سایتهای زیادی وجود دارند که سرویس آمارگیری را بصورت رایگان در اختیار ما قرار می دهند. من معروف ترین آنها را اینجا ذکر می کنم:
http://www.nedstatbasic.net
http://stats.netsups.com
http://www.bravenet.com
http://www.sitemeter.com
پس از مراجعه به هریک از این سایت ها و طی مراحل ثبت نام، چند کد html یا java به شما ارائه می شود که باید آنها را در قالب وبلاگتان کپی کنید. اگر می خواهید مکان دقیق آمار گیر را مشخص کنید، باید این کار را در فرانت پیج انجام دهید.
معرفی وبلاگ به موتور های جستجو :
برای این که وبلاگ شما بازدید کننده بیشتری داشته باشد، بهتر است آن را به موتور های جستجوی معروف معرفی کنید. 90% ایرانی ها از موتور های جستجوی گوگل و یاهو برای جستجوی اطلاعاتشان استفاده می کنند. همچنین این دو سایت قابلیت جستجوی فارسی نیز دارند. این سایتها معمولا بخش خاصی برای معرفی سایتهای جدید دارند. مثالا برای معرفی وبلاگ خود به گوگل، باید به این آدرس بروید:
http://www.google.com/addurl.html در کادر URL آدرس وبلاگ و در بخش comments توضیحاتی مربوط به وبلاگ خود بنویسید. در بخش comments کلماتی را که در وبلاگتان بیشتر بکار می روند وارد کنید. هرکلمه را با کاما از کلمه بعدی جدا کنید. از کلمات فارسی نیز می توانید استفاده کنید .
برای این که جستجو نتیجه بهتری داشته باشد . لازم است عبارات و کلماتی را که به وبلاگ شما مربوط هستند و از آنها بیشتر استفاده می کنید، به قالب وبلاگ اضافه کنید. این کلمات را در ابتدای کدها، در زیر این عبارت هااضافه کنید:
Name=keywords>"اینجا کلمات کلیدی وبلاگتان بنویسید < META content="
در بخش کلمات کلیدی، هرکلمه را با کاما از کلمه بعدی جدا کنید. از کلمات فارسی نیز می توانید استفاده کنید.
ساخت لوگو برای وبلاگ:
در ابتدا لازم است توضیح دهم که مفهومی که در ایران به نام لوگو جا افتاده اشتباه می باشد. لوگو در واقع نام سایت یا شرکت یا موسسه است که با فونت خاصی نوشته شده است. مثل لوگوی شرکت سونی یا تویوتا که همه آن را دیده اید. و بجز این نام هیچ مولفه دیگری ندارد. ولی در ایران و بخصوص در بین وبلاگ نویس ها لوگو به همین آرم های کوچک 30 در 80 گفته می شود که لابد در ستون کناری بیشتر وبلاگ ها دیده اید. به هر صورت یادداشت امروز درباره ساخت همین آرم ها است.
مهمترین نکته:
لوگو شما باید در عین زیبائی، کم حجم باشد. اگر لوگوی سنگینی بسازید، دوستانتان از آن در وبلاگ هایشان استفاده نخواهند کرد.
لوگوی شما باید کاملا گویا باشد و بیننده با دیدن آن باید به موضوع وبلاگ یا سایت یا شرکت شما پی ببرد
طرح را زیاد شلوغ نکنید. توجه داشته باشید که بسیاری از جزئیات در آن اندازه کوچک دیده نمیشود.
ابعاد لوگو باید استاندارد باشد. وگرنه طرح وبلاگ را به هم می زند.( مثلا 30 در 80).
حجم آن نباید بیش از 6 کیلوبایت باشد.( برای انیمیشن تا 12 کیلوبایت)
لوگوی خود را می توانید با فتوشاپ، کورل، فری هند یا هر برنامه گرافیکی که راحت تر هستید بسازید. فرمت فایل شما ترجیحا باید gif یا jpg باشد. اگر می خواهید لوگوی شما انیمیشن باشد، باید سراغ برنامه های ساخت انیمیشن مثل gif animator، image ready ، یا فلاش بروید. در این صورت هم می توانید از فرمت های gif و swf استفاده کنید.
در برنامه فتوشاپ پس از زدن دکمه new در کادر محاوره ای می توانید ابعاد فایل را مشخص کنید. دقت کنید که رزولوشن را روی 72 نقطه در اینچ تنظیم کنید.
بهتر است از فتوشاپ 7 استفاده کنید چون طراحی در آن بسیار آسان است.
به هیچ وجه از رنگ های تند استفاده نکید. سعی کنید از رنگ های همنشین و مکمل استفاده کنید. توجه داشته باشید که لوگوی شما میزان حرفه ای بودن شما را نشان می دهد.
آدرس لوگوی خودتان را در وبلاگ در زیر لوگو در دسترس قرار دهید. همه حوصله ندارند یا بلد نیستند برای لوگوی شما کد نویسی کنند.
سعی کنید طرح و رنگ لوگو با طرح و رنگ وبلاگ یا بنر وبلاگ هماهنگ باشد.[11]
نمره یا RANK و اهمیت آن:
در شرایطی که میلیون ها سایت و وبلاگ در اینترنت بر سر تصاحب جایگاه بالاتر در بین نتایج جست و جوگرها رقابت و مبارزه می کنند ، کسب رتبه در موتورهای جست و جو کار سخت و دشواری است و کسانی در این میان توفیق به دست می آورند که بر نحوه عملکرد موتورهای جست و جو آگاه باشند و خود را با اصول مورد نظر جست و جو گرها سازگار کنند .
معیار گوگل برای این ارزیابی یا «رنکینگ»، لینک ها، اسم ها و اعتبار شما نزد دیگر صفحات اینترنت می باشد و بر اساس نمره یا رنک(RANK) مخاطبانتان و تعداد آنان، اهمیت شما را مشخص می کند. این ارزیابی ثابت نمی باشد، در واقع گوگل هر چند ماه یک بار در اینترنت جستجو (SURF) می کند و رنک صفحات را کم و زیاد می کند.
سایت ها و وبلاگ ها پیج رنک های مختلفی دارند. معتبرترین سایتهای اینترنتی اعم از گوگل، یاهو، بی بی سی، W3.ORG، نیویورک تایمز، MSN، بلاگر و چندین و چند سایت دولتی و غیر دولتی دیگر دارای نمره 9 یا 10 می باشند که دارنده بیشترین رنک پیج در اینترنت می باشند.
Page Rank چه کاربردی دارد؟
اینکه PAGE RANK به چه دردی می خورد !! ساده است ، رتبه بندی گوگل بر صورت میگیرد.
سوال این است ، پس از یک درخواست کلمه کلیدی از گوگل ، آدرس وب سایتها و صفحات دیگر چگونه نمایش داده می شود، جواب راهگشا است ، براساس PAGE RANK یا رتبه هر صفحه اینترنتی که شامل نتیجه جستجو می شود.
فرض کنید صفحهA دارای رنک2، صفحه B عدد 6 و C نمره 4 را داراست ، کلمه یزد در تمام صفحات بعنوان کلمه کلیدی لحاظ شده است
یک کاربر کلمه یزد را جستجو می کند در میان آدرس صفحات یافته شده صفحات A, B , C لحاظ می شود اما گوگل ابتدا B بعد صفحه C و در نهایت A را نمایش می دهد ، پس رنک گوگل در جستجو ها حرف اول را میزند.
آگاهی از PAGE RANK وبلاگ یا وب سایتمان
با این تفاسیر به اهمیت این سیستم گوگل پی برده اید. شاید بپرسید که چگونه می توان به نمره یا رنک یک وبلاگ یا وب سایت پی برد؟ برای این مهم چندین راه وجود دارد
به عنوان اولین راه می توان به سایت های مخصوصی که از جانب گوگل اداره می شوند مراجعه کرد. به عنوان مثال می توان به سایت HTTP://WWW.PRCHECKER.INFO مراجعه کرد. با مراجعه به این سایت با وارد کردن اسم وبلاگ خود از امتیاز آن در گوگل آگاه می شوید.
نرم افزارهای PAGERANK
راه دیگر نصب کردن نوار ابزار یا TOOLBAR گوگل می باشد، که برای دریافت این برنامه به سایت گوگل HTTP://WWW.TOOLBAR.GOOGLE.COM اینجا هم کلیک کنید
راه دیگر استفاده از نرم افزار PAGERANK-WEAVER می باشد. این نرم افزار به شما این قابلیت را می دهد که پیج رنک های رقیب هایتان را یک جا جمع بندی شده یا تحلیلی ببینید. به عنوان مثال شما یک کلمه کلیدی را در قسمت جستجوی این برنامه تایپ و کلیک می کنید.
کمی صبر می کنید، نرم افزار شروع به جستجو، تجزیه و تحلیل می کند. سپس به شما نتایجی را کارنامه وار می دهد. در آن ابتدا تعداد کل لینک های یافته شده و در ردیف های پایین تر تعداد تفکیکی آنها را بر حسب پیج رنک های مختلف نشان می دهد. مثلا می گوید 20 سایت با پیج رنک 6 به این کلمه یا سایت لینک داده اند.
چگونگی یک پیج رک PAGE RANK مناسب دست یابیم:
همانطور که میدانید، سیستم رتبه بندی گوگل در دورههای زمانی خاصی مجددا سایتهای موجود را رتبهبندی میکند و سایتهای زیادی در این میان با کاهش رتبه مواجه میشوند. در این مقاله می خواهیم در مورد روشهای جلوگیری از کاهش رتبه و همچنین راه های کسب امتیاز صحبت کنیم.
1-تنوع در لینک ورودی:
یکی از بهترین مکانهائی که مشتریان میتوانند سایت شما را پیدا کنند موتورهای جستجو هستند. اما شما نباید فقط به این بسنده کنید. شما بایستی سعی نمائید لینک سایتتان را در سایتهای دیگران منتشر کنید.
یکی از پارامترهائی که در تعیین رتبه سایت شما موثر است، میزان لینکهائی است که سایتهای دیگر به سایت شما دادهاند. با معرفی سایت شما در دیگر سایتها علاوه بر اینکه بازدیدکنندگان جدیدی از آن سایتها به سراغ سایت شما خواهند آمد، رتبه شما در موتورهای جستجو نیز بهبود خواهد یافت.
به طور خلاصه می توان اینگونه بیان کرد: سعی کنید توسط دیگر وبلاگها یا وبسایتها به شما لینک داده شود اگر لینک شما یک سویه و ورودی باشد تنها دیگران به وبلاگتان لینک دهند رتبه شما افزایش می یابد .لینک دوسویه یعنی لینکها در هر دوطرف باشد که امتیاز کمتری دارد و اگر تنها لینک دیگر سایتها و وبلاگها را یک سویه بگذارید، به طور شدید نمره شما کم می شود .
نرم افزار رتبه بندی چنین محاسبه می کند که هر چقدر بیشتر به یک صفحه اینترنتی لینک داده شده باشد پس از اهمیت خاصی برخوردار است .
توجه داشته باشید که تلاش برای افزایش رتبه وبلاگ و سایتی بی محتوا یا کم محتوا کار بیهوده ایست ، آنچه بیش از همه در بالا بردن رتبه شما در موتورهای جست و جو نقش دارد میزان محتوای سایت شماست، پس تلاش خود را بیشتر بر روی محتوای خود متمرکز کنید و بدانید که اگر محتوای بهتری ارائه کنید از سوی دیگران مورد حمایت قرار خواهید گرفت.
2-استفاده از سایتهای با رتبه بالا:
نکته دیگر اینکه سعی کنید از سایتهائی که رتبه بالائی دارند برای اضافه کردن لینک استفاده کنید. فرستادن اخبار مربوط به سایت شما بههمراه لینک سایت به سایتهای خبری با رتبه بالا، یا حتی ارائه مقالات سایتتان در سایتهای با رتبه بالا میتواند تاثیر مناسبی در افزایش یا نگهداری رتبه سایت شما داشته باشد.
3- نام دامنه مناسب :
تا حد امکان سعی کنید از نام دامنه کوتاه استفاده نمائید. بسیاری از افراد در معرفی حضوری یک وب سایت ، نامهای کوتاهتر را به سادگی معرفی میکنند و شنوندگان هم آسانتر نامهای کوتاه را به خاطر میسپارند. این نکته را فراموش نکنید که راحتی نام اثر غیرمستقیم دارد
یک کارشناس SEO در وبلاگش آورده بود که سعی کنید در نام دامنه یاهمان آدرس اینترنتی وبلاگ و وب سایت خود از دو مقوله بهره ببرید اول، از کلمات معنادار لاتین بهره ببرید به خصوص کلمات کلیدی در گروهی گه نگارش می کنید؛ کلمات فارسی با حروف انگلیسی به شدت رتبه شما را کاهش می دهد، می توانید از دامینی مشابه دامین های مشهور با رنک بالا استفاده کنید .
4- استفاده از تبلیغات معمولی :
سعی کنید نام سایت خودتان را بر روی خودکار یا اجناس تبلیغاتی دیگر منتشر کنید. به این ترتیب بازدیدکنندگان زیادی را به سایت خود اضافه خواهید نمود. این توصیه شاید بطور مستقیم باعث افزایش یا نگهداری رتبه سایت شما نشود اما بطور غیر مستقیم در معرفی سایت شما به موتورهای جستجو موثر خواهد بود.
5- استفاده از محصولات با قابلیت توزیع :
ارائه کتابهای الکترونیکی یا مقالات مفید یا حتی ارائه محصولات نرمافزاری رایگان در سایت شما، کمک زیادی به افزایش بازدیدکنندگان و همچنین معرفی سایت شما در دیگر سایتها و در نتیجه افزایش رتبه شما خواهد داشت.
6- بررسی وضعیت لینکهای سایت :
همیشه در معرفی سایتهای دیگران در سایتتان مراقب باشید. بسیاری از این نوع سایتها بعد از مدتی لینکشان را عوش میکنند یا اینکه بدلیل مشکلات فنی درست کار نمیکنند. سعی کنید مجموعه لینکهای سایت خودتان را مرتب بررسی نمائید و لینکها نادرست را حذف یا تصحیح نمائید. تعداد بیشتر لینکهای بدون استفاده در یک سایت باعث کاهش بیشر رتبه سایت در موتورهای جستجو خواهدشد.
7- استفاده از کلمات کلیدی :
هیچگاه از استفاده صحیح از کلمات کلید غافل نشوید. مرتب کلمات کلید سایت خود را بررسی کرده و در صورت نیاز کلمات آنرا تصحیح نمائید. به خاطر داشته باشید که این تغییرات بصورت افزایش باشد. تغییر یکباره کل کلمات کلید سایت میتواند تاثیر بسیار مخربی بر روی رتبه سایت شما در موتورهای جستجو داشتهباشد. [12]
تهیه کننده : محمد مهدی غلامی
منابع